Pejuang…(4)

Abu: “Man, aku hairan kenapa kau suka sangat cakap pasal poligami…?” Abu bertanya kepada sahabatnya Man yang sedang makan nasi lemak dengan telur separuh masak.

Man: “Bu, kau tau tak apa yang berlaku sekarang di media sosial seperti TV, newspaper, facebook, twitter, whatsapp malah buku-buku yang diterbitkan di pasaran sekarang, apa berita yang hangat dibincangkan? Man membalas pertanyaan Abu dengan pertanyaan.

Abu: “Entah…” ujar Abu pendek.

Man: “Mereka bercakap tentang poligami, mereka tak bersetuju dengan poligami, mereka menghentam sistem poligami, mereka mengatakan sesuatu yang tidak baik tentang poligami tapi yang hairannya mereka ini solat, mereka pergi masjid mendengar kuliah-kuliah agama, mereka berpuasa, berzakat, mengerjakan haji, banyak bersedekah dan mereka membaca ayat-ayat Al-Quran. Persoalannya Abu adakah mereka memahami Al-Quran yang mereka baca setiap hari? Adakah mereka benar-benar yakin dan beriman dengan Al-Quran yang mereka baca itu? Pensyariatan poligami datangnya dari Allah. Allah yang menciptakan manusia dan alam semesta. Allah Maha Mengetahui apa yang diciptakan olehNya, apa yang terbaik untuk makhluk-makhlukNya. Kita sebagai hamba tidak boleh mempersoalkan kehendak dan ketentuan Allah. Kita hanya menurut apa-apa yang diperintahkan kepada kita oleh Allah. Semoga Allah meredhai kita semua.” Syarah panjang Man kepada Abu yang hanya melopong saja.

 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s