Pejuang…(5)

Di sebuah kedai kopi di bandaraya Kuala Lumpur, dua orang sahabat sedang sarapan pagi sambil berbual-bual isu-isu semasa. Maklumlah sudah lama mereka tak bertemu kerana kesibukan kerja masing-masing. Mereka bekerja keras di zaman ekonomi meleset ini mencari rezeki membanting tulang lebih-lebih lagi dengan kenaikan harga minyak baru-baru ini dengan kebimbangan harga barangan lain akan turut naik. Ialah hanya peniaga yang takut kepada Allah dan jujur sahaja yang tak akan menaikkan harga barangan mereka secara keterlaluan. Kita ikuti dialog di antara dua orang sahabat ini…

Man: “Abu, apa khabar? Lama tak jumpa…mana kau sekarang? Azman menyapa Abu Bakar sahabat lamanya sejak sekolah rendah lagi.

Abu: “Alhamdulillah…sihat, kau apa khabar Man…aku masih kat KL macam dulu jugak…balas Abu Bakar .

Man: “Aku pun Alhamdulillah sihat walafiat…ehh aku tengok dalam status facebook kau naik pangkat tahun lepas…tahniah Bu bertambah rezeki kau…Azman mengucapkan tahniah kepada sahabatnya di atas kenaikan pangkat sebagai pengurus di syarikat tempat bekerjanya.

Abu: “Syukur Alhamdulillah Man rezeki yang Allah beri kepada aku…aku akan ke tanah suci Mekkah hujung bulan ni utk buat umrah sebagai tanda kesyukuran insyaAllah…

Man: “Alhamdulillah bagus tu Bu dapat rezeki lebih pergi umrah…Bu kau tahu aku rasa sedih dengan segelintir masyarakat Islam kita di Malaysia sekarang ni walaupun mereka sangat committed dengan Islam; solat berjemaah di masjid surau, puasa sunat kuat, hadir majlis ilmu, pergi umrah pergi haji, kuat bersedekah tapi…

Abu: “Tapi apa Man…tanya Abu sangat curious nak tahu apa yang nak diperkatakan oleh Azman…

Man: “Maksud aku, kau jangan salah faham kata-kata aku ni Bu, kita semestinya buat perkara-perkara baik itu semua dan sepatutnya dengan amalan-amalan baik tu kita akan lebih faham dan yakin dengan agama Islam dan menerima segala ajaran Islam tanpa mempersoalkan lagi kebenarannya dan mengikut Rasulullah SAW.

Maksud aku Bu mereka yang dah cantik amalan-amalan baik yang mereka lakukan ni ada yang kurang faham tentang syariat poligami dalam Islam. Mereka amat berat untuk menerima syariat poligami ini kerana dari percakapan dan tulisan mereka kita boleh lihat yang mereka tidak suka syariat ini. Aku berdoa semoga mereka diberi hidayah oleh Allah SWT supaya menerima ajaran Islam secara keseluruhan kerana itulah yang akan kita jawab di dalam kubur nanti bila ditanya apakah agama kamu semasa kamu hidup di atas dunia ini…

Abu mengangguk-angguk kepala tanda setuju dengan kenyataan sahabatnya itu tadi…

Tinggalkan Jawapan

