Pejuang…

Abu: “Man, kau bila lagi nak kahwin dua? Aku rasa kau ni macam pejuanglah Man, macam lilin membakar diri untuk kepentingan orang lain. Kau bercakap tentang poligami…tapi kau sendiri pun belum berpoligami lagi.”

Man: “Apa yang kau cakap ni Abu? Aku sebenarnya bukan apa yang kau maksudkan itu…aku hanya menjalankan tanggungjawabku sebagai seorang Muslim.” ujar Azman ingin menjelaskan sesuatu.

Abu: “Apa tanggungjawab yang kau lakukan Man, aku tak nampak pun? Apa yang aku tahu kau bercakap, menulis di dalam blog tentang poligami tetapi kau sendiri aku nampak macam dulu jugak…sudah bertahun aku dengar lecture kau mengalahkan ustaz lagi…? tanya Abu Bakar ingin tahu pendirian kawan lamanya yang sudah dikenalinya sudah hampir 7 tahun.

Man: “Kau pernah tak baca buku agama yang berorientasikan fikrah atau ideologi…atau pemikiran alim-ulama’ yang muktabar dan yang boleh dipercayai? Mereka meletakkan dakwah itu sebagai suatu kewajipan dan tanggungjawab atau apa yang dipanggil sebagai taklif kepada Muslim yang memahami ajaran agama yang sebenar iaitu yang berfahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah.” khutbah Azman kepada Abu yang terdiam seketika.

“Dakwah ni Abu tidak mengira samada seseorang Muslim itu seorang ustaz atau seorang engineer atau pun seorang tukang sapu di jalanraya…ianya mesti kita sampaikan setakat apa yang kita ketahui. Bak kata pepatah Melayu, “seperti mengukur baju di badan sendiri.” Aku dengan sedikit pembacaan dan perbincangan dengan kawan-kawan yang lain yang arif bab poligami, merasa terpanggil untuk menyuarakan gerak hati aku untuk menerangkan kepada masyarakat Islam dan Melayu betapa persoalan poligami ini bukannya soal main-main atau remeh-temeh tetapi soal ini merupakan salah satu syariat yang terdapat di dalam Islam. ”

“Allahyarham Ustaz Rashid yang mengajar aku di universiti satu masa dulu, pernah ditanya oleh anak muridnya di dalam kuliah iaitu persoalan bolehkah menolak satu ayat yang terdapat di dalam Al-Quranul Karim. Beliau menjawab, sudah tentulah tidak boleh walaupun satu perkataan atau satu huruf kerana ayat-ayat suci Al-Quran itu adalah kalam Allah yang kita wajib beriman keseluruhannya. Semoga Allah merahmati Ustaz Rashid.” tambah Azman lagi sehingga sahabatnya Abu menjadi seronok.

Abu: “Ehh..Man banyak jugak yang kau belajar semasa di universiti dulu, walaupun kau seorang engineer tapi ilmu agama kau boleh tahan jugak Man…emmm apa ayat dalam Al-Quran berkenaan bab poligami tu..aku pun nak dengar jugak…aku ni sikit-sikit boleh lah baca Quran tapi kalau nak tajwid betul-betul aku tak berapa mahir Man. Maklumlah aku masa sekolah rendah dulu selalu ponteng mengaji Quran sebab takutkan guru Quran yang garang.” Abu membuat pengakuan kepada Azman.

Man: “Surah Al-Nisaa’ ayat ke-3…bacalah terjemahan dan tafsirnya. Abu, apa dah jadi kepada masyarakat Melayu Islam kita di Malaysia? Cuba kau lihat drama, filem, dokumentari semuanya berkisar tentang keburukan poligami. Hatta drama nur kasih pun yang disebut-sebut menampilkan kebaikan poligami pun sebenarnya ingin menunjukkan poligami itu negatif. Siapakah kita yang hendak menyatakan apa yang diturunkan oleh Allah itu tidak baik, tidak bagus. Na’uzubillahimin zalik.” Azman mengemukakan hujahnya kepada Abu supaya Abu sedar tentang realiti masyarakat Melayu Islam sekarang yang semakin jauh memahami ajaran Islam yang sebenar. Abu menggeleng-gelengkan kepalanya tanda kesal dengan suasana yang sedang berlaku sekarang.

Abu: “Teruskan…teruskan.” Abu semakin ingin tahu apa yang selama ini dianggapkan sebagai remeh-temeh saja bila ada orang bercakap pasal poligami di kedai-kedai kopi.

Man: “Abu, aku pernah mendengar di radio, orang yang bergelar cendikiawan, ketika ditemuramah mengatakan risiko kepada isteri-isteri yang bermadu dengan jangkitan penyakit kelamin. Astaghfirullah, Abu, dah berapa ramai lelaki Muslim sejak zaman Nabi Muhammad S.A.W. lagi yang beramal dengan pensyariatan poligami ini dan mereka tidak menghadapi masalah penyakit kelamin. Adakah kita hendak mengatakan yang dengan berpoligami maka risiko jangkitan penyakit kelamin akan bertambah dan poligami tak sepatutnya dipraktikkan? Abu, aku rasa ini seolah-olah mencabar apa yang telah diturunkan oleh Allah Taala yang Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui apa yang baik untuk makhluknya yang bernama manusia. Aku juga berharap agar orang yang mengeluarkan kenyataan ini supaya bertaubat dan memohon ampun kepada Allah sebelum dia dipanggil pulang oleh Allah.” kata Azman lagi yang membuat Abu terpegun.

bersambung…iA

Advertisements

Kisah Teladan

Memang payah sebenarnya nak keluarkan duit poket sendiri kerana nak tolong kawan. Kerja dahlah penat sebab tu pahalanya besar Kes 1

Fendy dan Zul ingin mengikuti satu kursus yang dianjurkan oleh
masyarakat setempatnya. Malangnya disebabkan masalah kewangan hasrat
mereka berkubur begitu sahaja. Ahmad mendapat tahu dari rakannya yang
Fendy dan Zul sangat berminat untuk menghadiri kursus tersebut tetapi
tidak kesampaian. Ahmad memberitahu Fendy dan Zul yang beliau sanggup
meminjamkan wang tabungnya bagi membiayai kos kursus mereka.

Kes 2Gambar hiasan - pasangan suami-isteri bahagia. "Wahai orang-orang muda! Cepat-cepat lah kahwin kalau mampu - pesanan ringkas dari orang lama bukan tua.

Razuki berhasrat untuk menamatkan zaman bujangnya namun begitu
disebabkan kos perkahwinan agak tinggi beliau terpaksa menangguhkan
hajatnya seketika. Lagipun dia baru saja mendapat pekerjaan selepas
mengikuti kursus ijazah selama 4 tahun lebih. Dia juga risau yang
usianya sudah hampir mencecah 30’an dan juga desakan dari keluarga
untuk melihatnya mendirikan rumahtangga. Tambahan pula Razuki sudah
bersedia untuk menjalani kehidupan sebagai suami-isteri bersama teman
wanita pilihannya. Osman, teman rapat Razuki memberitahu Razuki yang
rakannya, Nasir, boleh memberi pinjaman bagi menampung sebahagian
kos perkahwinannya. Berita itu disambut baik oleh Razuki walaupun
dia tidak mengenali Nasir.

Kes 3

Zubair dikurniakan Allah Taala kekayaan hasil dari perniagaannya.
Zubair ialah seorang kaya yang dermawan. Ustaz Rashid pergi berjumpa
dengan Zubair untuk meminta sedikit derma bagi pembinaan Masjid di
tempatnya. Zubair memberitahu Ustaz Rashid yang dermanya dikhaskan untuk
orang-orang susah dan kepada pemuda yang belum berkahwin dan
ingin berkahwin tetapi mempunyai masalah kewangan utk menampung kos
perkahwinan yang semakin meningkat. Ustaz Rashid sudah berumahtangga
dan beliau pulang dengan hampa tanpa mendapat satu sen pun dari
Zubair.

Kisah-kisah yang dipaparkan adalah kisah benar walaupun nama-nama yang
digunakan adalah nama samaran. Penulis merasakan nama tidak begitu penting yang penting isinya supaya menjadi teladan kepada kita semua. Dalam kehidupan serba moden ini, ramai yang hanya mementingkan dari aspek materialistik sahaja tanpa mengambil kira aspek pahala. Contoh-contoh yang ditunjukkan oleh
Ahmad, Nasir dan Zubair benar-benar dagang (strange) dalam zaman sekarang yang mana mereka mengenepikan kepentingan diri sendiri dengan membantu rakan-rakan mereka yang sangat-sangat memerlukan.
 
Masih adakah orang-orang seperti Ahmad, Nasir dan Zubair wujud dalam masyarakat sekarang ini?