Bicara poligami…(15)

Ada seorang ustaz, da’ie, harakiyy, pernah berkata utk memahami syariat poligami di dalam Islam biasanya orang yg berumur 40 tahun ke atas. Saya menambah… umur 37 thn, 38 thn pun boleh memahaminya juga.

Saya bimbang sebenarnya bila mendengar perkataan tidak rela, tidak suka, benci, menyampah, meluat, ttg syariat poligami ini.

Misalan yg ingin saya utarakan di sini spt berikut:

Saya tidak rela ayah saya mengamalkan poligami, sebab saya tidak suka syariat poligami. Kenapa tidak suka syariat poligami sebab ayah saya tidak layak utk berpoligami. Sebab apa ayah saya tidak layak berpoligami sebab dia masih kurang penglibatannya dalam dakwah. Jadi dia masih tidak layak utk berpoligami sehinggalah ayah saya menjadi seorang da’ie yang komited, yang taat beribadah macam ‘alim ulama’. Apa syarat poligami sebagaimana yang Allah Taala nyatakan di dalam Al-Quran? Allah Taala berfirman sekiranya kamu boleh berlaku adil kamu boleh mengahwini wanita-wanita dua, tiga, atau empat. Sekiranya kamu takut tidak boleh berlaku adil kahwini seorang sahaja.

Kenapa kamu tidak rela? Sebab kamu benci kepada syariat poligami. Sebab kamu selalu tonton di dalam TV, filem banyak keburukan ttg poligami. Sebab apa kamu kata syariat poligami buruk sebab kamu tak jumpa contoh yang baik. Mungkin sebab kamu tak baca sirah Islam, bagaimana terdapat banyak contoh2 para sahabat Baginda, tabi’in dan banyak lagi yang menunjukkan contoh yg baik. Kamu tak yakin apa yg Allah Taala turunkan iaitu syariat poligami? Kamu tak baca Al-Quran surah Al-Nisaa’ ayat 3? Atau kamu skip (langkah) saja ayat itu dan baca ayat2 yg lain saja? Bolehkah kamu tinggalkan satu ayat di dalam Al-Quran sebab kamu tidak suka syariat itu? Jawapannya sudah tentu tak boleh sebab kita WAJIB beriman kepada Al-Quran keseluruhannya.

Nasihat saya: Belajarlah daripada guru/ustaz yg ikhlas dan berpengalaman…ilmu bukan semata-mata melalui buku tetapi banyaknya datang dari pengalaman hidup.

Marilah kita sama-sama bertaubat sebelum kita dipanggil pulang oleh Allah Taala dalam keadaan kita membenci syariatnya. Astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah…

Bicara Poligami…(12)

Tulisan penulis sekadar satu pandangan berdasarkan pembacaan, kajian dan pengamatan yang penulis lakukan dan bukan untuk menuding jari mencari kesalahan sesiapa…kebebasan memberi pendapat di dalam Islam selagi ianya tidak bercanggah dengan syarak.

Syarat-syarat berpoligami yang dipraktikkan di Malaysia sekarang ini amatlah ketat sekali sehinggakan sebilangan besar masyarakat tidak boleh mengamalkan poligami walaupun mereka tergolong di dalam kategori mampu. Kenapa timbul perkara sedemikian di dalam masyarakat Malaysia yang berpenduduk 27 juta lebih dan agama rasmi yang termaktub di dalam perlembagaan ialah agama Islam? Tentulah jawapan yang paling tepat untuk dijawab ialah pihak yang bertanggungjawab menggubal undang-undang keluarga Islam di Malaysia. Sebelum kita menjangkau dengan lebih jauh, mari kita melihat apakah di antara syarat-syarat (syurut) yang telahpun digazetkan di dalam undang-undang keluarga Islam iaitu isteri pertama tidak mandul, tidak gila, tidak berpenyakit kronik, tidak mengingkari suami dalam hal jima’, suami mempunyai kewangan yang cukup untuk menampung tanggungan isteri-isterinya.

Mari kita merujuk tulisan Prof. Dr. Yusof Al-Qardawi (YAQ) di dalam masalah yang melibatkan autoriti di dalam menentukan sesuatu hukum yang berkaitan dengan poligami. Di dalam bukunya yang bertajuk “The Status of Women in Islam”, YAQ mengatakan bahawa adalah bukan hak pemerintah untuk menyekat seseorang dari mengamalkan poligami dengan apa-apa alasan sekalipun. Walaupun di dalam buku ini YAQ tidak menyebut peraturan-peraturan yang mengetatkan syariat poligami.

Penulis pernah mengemukakan satu persoalan iaitu seperti berikut:

“Seorang suami yang telah mempunyai 3 orang anak daripada isteri pertama dan ketiga-tiga anak tersebut lahir dengan cara “caesarian” dan doktor telah menasihatkan pasangan tersebut supaya tidak lagi melahirkan anak memandangkan risiko yang akan timbul sekiranya si isteri melahirkan anak yang keempat. Si suami bercadang untuk mempunyai anak lagi tetapi dengan cara berkahwin dua. Walaupun dalam kes ini si isteri pertama mengizinkan si suami berkahwin dua tetapi sekiranya mahkamah tidak bersetuju di atas alasan pasangan ini telah mempunyai 3 orang anak, maka perkahwinan itu boleh ditolak oleh pihak mahkamah kerana mengikut syarat-syarat seperti yang disebut di atas iaitu syarat berpoligami isteri pertama mestilah mandul. Ini baru syarat yang pertama, macam mana hendak melepasi syarat-syarat yang lain dan kesemua syarat-syarat ini mestilah dilepasi untuk melayakkan poligami? Adakah perkara ini adil kepada si suami?

Nafkah yang diperuntukkan kepada isteri pertama dan kedua atau seterusnya tidak semestinya membebankan suami. Nafkah yang diberi adalah mengikut kemampuan pendapatan suami. Apa yang penting nafkah zahir dan batin ditunaikan dan bukan jumlahnya yang banyak yang diambilkira. ..ikut kemampuan. Tentulah isteri pertama dan kedua atau seterusnya mengetahui kemampuan pendapatan suami mereka dan mereka redha dengan nafkah yang diberi kerana sekiranya isteri kedua atau seterusnya tahu apa yang akan mereka terima tidak disukai mereka sudah tentulah mereka menolak perkahwinan tersebut dari awal lagi. Apa yang lebih penting adalah perkahwinan bukannya kemewahan dunia yang sementara ini. Pemilihan pasangan untuk menjadi isteri kedua atau seterusnya adalah mustahak supaya harta benda dan kemewahan hidup dunia tidak dijadikan sebagai ukuran.

Penulis berharap pihak yang berwajib iaitu yang menggubal undang-undang keluarga Islam di Malaysia memperbaik undang-undang yang ada dan lebih menghampiri keadilan untuk semua. Apabila sesuatu undang-undang itu dikenakan dengan bertujuan untuk menjaga sesuatu pihak tetapi pihak yang lain yang sepatutnya berhak mendapatnya telah dipinggirkan. Sebab itu sesuatu undang-undang yang digubal perlu lebih berhati-hati supaya lebih bersikap adil kepada semua pihak. Penulis berdoa kepada Allah Taala supaya pihak yang berwajib meneliti semula dengan melihat zuruf (suasana) masyarakat Islam di Malaysia sekarang ini dan “revisit” undang-undang keluarga Islam tentang poligami yang mana dilihat sebagai berpihak kepada pihak wanita sahaja. Semoga segala amalan soleh yang kita lakukan diterima oleh Allah Taala dan menjadikan kita mengikut sepenuhnya akan syariat-syariat yang telah disampaikan oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW.

Poligami ini bukannya akan berlaku kepada semua lelaki Islam tetapi ianya dengan bersyarat iaitu boleh berlaku adil dan sekiranya suami takut tidak boleh berlaku adil maka dia berkahwin dengan seorang perempuan sahaja. Wallahu’alam.

Bicara Poligami…(10)

Sabar, ya sabar. Maknanya tak marah. Tahan marah. Bersabar. Contoh ayat tentang sabar. “Cikgu Ahmad adalah seorang yang penyabar. Walaupun murid-muridnya membuat bising di dalam kelas dia tetap bersabar dan menasihati murid-muridnya dengan cara yang baik.”

Sabar terhadap kerenah isteri-isteri. Itu kriteria si suami yang hendak berpoligami. Kalau anda seorang yang tak boleh bersabar atau istilah lainnya anda seorang yang pemarah, fikir dulu sebelum berpoligami. Mungkin anda kena mengubati “penyakit” anda itu dahulu iaitu marah sebelum melaksanakan niat anda untuk berpoligami.

Tip kedua ialah si suami kena pandai memujuk atau bermulut manis bukannya kena letak gula kat bibir tapi ini adalah peribahasa Melayu. Dah lama tak guna perkataan Melayu, rasa kekok pulak. Maklumlah selalu tengok perkataan pakatan, perpaduan dan yang sama waktu dengannya, apapun makna bermulut manis ialah lebih kurang bijak menggunakan perkataan-perkataan yang diucapkan sehingga menawan hati seseorang, dalam kes kita ni hati isteri-isteri lah. Ini citer poligami daaa…

Penulis menulis dua perkara di atas (sabar dan mulut manis) adalah berdasarkan kepada pengalaman seorang kawan penulis yang berpoligami…so, ini bukan rekaan atau citer-citer kosong kedai kopi.

Semuga citer begini dapat memberi sedikit panduan kepada semua suami-suami yang berniat untuk menempuh alam poligami.

Bicara Poligami…(9)

Kita sambung citer ni…sori guna bahasa alam siber,

nak berpoligami ni x semestinya kena ada duit byk…ikut kemampuan suami. adil tu x semestinya bagi duit atau harta sama jumlahnya… cth isteri 1 ada 5 org anak, isteri ke-2 ada 1 org anak… isteri 1 bagi rm1000/bulan contohnya, isteri ke-2 bg rm300/bulan itu dah kira adil lah tu ikut keperluan dan kemampuan suami.

kalu ada isteri ke-2 yg sanggup bantu perbelanjaan harian utk mengurangkan bebanan suami itu lagi baik.

thanks krn beri contoh yg baik.

Bicara Poligami… (8)

Diskusi penulis di alam siber ttg poligami,

ye setuju doa adalah otak ibadat…di samping berdoa kita juga kena berusaha…sedarkan masyarakat…masyarakat ada yg kurang faham ttg agama Islam…jadi tugas kita yg faham ni lah kena dakwah kat depa…xleh dok diam dlm rumah saje..kena bersuara ape yg kita tahu. kena sampaikan walaupun satu ayat je…

tambah skrg ni Allah bagi mudah nak berdakwah melalui internet mcm kita tengah berdiskusi skrg ni…kalu nak pergi dengar kuliah kt masjid mungkin x sempat sbb sibuk dgn kerja, rumah dll…

sbb tu dari awal sya sebut iaitu memberi kefahaman kpd masyarakat tu satu yg berat sbb ada yg dah jadi “sebati” dan budaya cthnya “membenci” pensyariatan poligami ni sudah menular dalam masyarakat dan ditambah pula dgn mass media yg saban hari membicarakan/menayangkan citer -ve about poligami.

peristiwa buruk ttg org yg mengamalkan poligami mmg ada tapi yg baik pun ramai…sahabat R SAW ramai yg praktis poligami ini tapi x ditonjolkan di dlm sirah…

kalu nak kata keburukan poligami ni, keburukan pun ada berlaku pada perkahwinan pertama (yg beristeri satu) spt mengabaikan tanggungjawab sbg suami, tidak memberi nafkah zahir & batin kpd isteri, dsbnya tapi itu bukan bermakna perkahwinan tu yg x elok tapi pengamalnya yg x mengikut sistem yg betul.

sistem dah elok tapi org yg melaksanakannya itu yg bermasalah. sistem poligami dah elok tapi org yg melaksanakan tu yg tidak mengikut peraturan2 yg telah ditetapkan…Allah Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui.

Bicara Poligami… (7)

Pada pendapat saya sebagai seorang Islam yang prihatin dan cintakan saudara sesama Islam, saya yakin sudah tentu kita akan mengatakan bahawa pensyariatan poligami ini adalah sesuatu yang indah dan bertepatan dengan norma-norma hidup bermasyarakat (social sciences). Sebenarnya tidak timbul persoalan sorry to say label-label seperti perampas suami orang, lelaki miang, anak dara tua tak tahu malu, lelaki gila seks, lelaki gatal, perempuan penggoda, lebai gila nak kahwin lagi, dah tua nak mampus giler nak kahwin lain, kubur kata mari rumah kata pergi masih nak kawin anak dara, giler seks, miang keladi, sex maniac, konon nak poligami poket kosong, tua tak sedar diri, dan macam-macam lagi kata-kata kesat yang sebenarnya menunjukkan akhlak tidak senonoh orang yang menuturkannya, orang yang berkata tanpa berfikir secara positif dan rasional. Adakah kita sebagai seorang yang berpendidikan tinggi, ahli akademik, berfikiran fahaman Islam yang luas yang diberikan oleh Allah Taala, yang mendapat tarbiyah Islam secara sempurna, hendak menjadi seperti masyarakat yang sebegini yang bercakap mengikut hawa nafsu dan tanpa berfikir panjang?

Apa yang baik itu datangnya dari taufiq dan hidayah Allah Taala dan segala kekurangan dan kelemahan di dalam tulisan penulis itu adalah dari kelemahan dan kesalahan penulis sendiri. Wallahu’alam.

Bicara Poligami… (6)

Pendapat penulis seterusnya,

Masalah gejala sosial di Malaysia menjadi semakin serius sekarang ini. Di antara faktor-faktor kepada berlakunya perkara sedemikian ialah kurangnya kefahaman dan kesedaran agama Islam di kalangan orang dewasa dan remaja terutamanya. Ramai yang memandang ringan terhadap dosa zina yg mana merupakan salah satu dari dosa-dosa besar di dalam Islam. Islam memahami kehendak seksual manusia sebab itu Islam membenarkan nikah-kahwin mengikut syarat-syarat yang telah ditetapkan. Jika masih belum mampu berkahwin maka digalakkan berpuasa. Jika sudah mampu maka berkahwinlah segera kerana itu dapat menutup jalan maksiat. Al-Quran menegaskan bahawa menghampiri zina pun tidak boleh apatah lagi melakukannya. Contoh-contoh menghampiri zina ialah dgn pergaulan bebas, perbuatan-perbuatan yang merangsang nafsu syahwat, berdua-duaan dengan bukan muhrim dan sebagainya.

Perkahwinan bukannya sesuatu yang begitu rumit hendak dilaksanakan sekiranya diteliti akan syarat2nya asalkan mampu memberi nafkah zahir & batin. Tetapi apa yang menjadi masalahnya sekarang ialah masyarakat yang kurang memahami Islam yang sebenar disebabkan pengaruh orientalis/misionari yang sentiasa memusuhi Islam iaitu dengan memperkenalkan budaya hedonisme, seks bebas di kalangan org2 Islam. Mereka (orientalis/misionari) sentiasa mengajak orang-orang Islam terutama di kalangan remaja supaya mendekati gejala-gejala negatif ini dan menjadikan budaya negatif sebagai satu budaya. Apabila sudah menjadi budaya maka sukarlah untuk membersihkan kembali kepada ajaran Islam yang tulin. Maka sepatutnyalah golongan remaja yang telah sedar akan pengaruh negatif/bujukan syaitan ini supaya menjauhi golongan yang jauh dengan Islam dan mendekati orang-orang yang soleh dan beriman kepada Allah Taala dan Hari Pembalasan.

Di pihak ibubapa pula janganlah menetapkan maskahwin yang terlalu tinggi supaya perkahwinan tidaklah menjadi sesuatu yang menakutkan golongan muda (syabab) untuk berkahwin. Apa yang membimbangkan ialah meletakkan maskahwin yang tinggi ini menjadi suatu budaya di dalam masyarakat Malaysia. Maksud saya maskahwin itu tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah – sederhana.

Bagi golongan dewasa pula yang telah berkahwin tidak dinafikan juga ada segelintir di kalangan mereka yang terlibat dengan pelacuran, penzinaan, seks bebas dan sebagainya. Kenapa ini boleh berlaku? Saya sebenarnya tidak mahu menyentuh bab poligami tapi untuk menghuraikan penyelesaian terhadap masalah sosial rasanya terpaksa sentuh juga bab yang dikatakan sensitif ini. Kenapa poligami menjadi satu isu yang sensitif di Malaysia? Kerana masyarakat yang kurang jelas dengan hukum-hakam dalam Islam yang menamakannya begitu. Pertama-tamanya kita hendaklah suka atau seronok dengan apa-apa pensyariatan dalam Islam contohnya pensyariatan poligami kerana apa yang Islam tunjukkan atau benarkan itu mempunyai kebaikan-kebaikannya yang adakalanya tidak diketahui oleh kita atau tidak boleh kita fikirkan akan hikmah disebalik pensyariatan itu. Yakinlah dengan apa yang telah ditetapkan oleh Allah Taala. Banyak-banyaklah kita beristighfar kepada Allah Taala di atas dosa-dosa kita yang telah lalu – kadang-kadang kita rasa apa yang disyariatkan kepada kita sesuatu yang amat berat dan tidak terdaya kita untuk mengamalkannya.

Apa yang baik itu datangnya dari taufiq dan hidayah Allah Taala dan apa yang kurang itu datangnya dari kelemahan diri saya sendiri. Wallahu’alam.

Bicara Poligami… (5)

Penulis berpendapat bahawa

1. Pensyariatan poligami bukannya sesuatu yang boleh dipermudah-mudahkan oleh sesiapapun.

2. Pensyariatan poligami adalah sesuatu yang kekal pada setiap masa dan tempat.

3. Islam membawa penyelesaian kepada permasalahan di dalam masyarakat seperti menjaga kepentingan andartu-andartu, ibu-ibu tunggal dan anak-anak mereka.

4. Emosi dan perasaan kita tidaklah boleh mengatasi kecintaan kita kepada syariat-syariat yang telah ditetapkan di dalam Islam.

5. Kita menerima dengan perasaan redha akan ketetapan syariat-syariat Islam bukannya mencari alasan-alasan untuk tidak mengamalkannya.

6. Persepsi masyarakat yang tidak berpandukan kepada asas-asas Islam yang sebenar tidaklah boleh mempengaruhi pemikiran kita kerana mereka tidak melihat dari sudut kepentingan ummat Islam keseluruhannya dan kefahaman Islam yang sebenar.

7. Janganlah kita bersekongkol dengan orientalis & misionari di dalam memerangi Islam terutama isu-isu poligami dan talak yang mana mereka menyerang ummat Islam yang goyah kefahaman mereka terhadap kedua-dua isu tersebut bagi melonggarkan kepercayaan ummat Islam. Wallahu’alam.

Bicara Poligami… (4)

Kata penulis lagi,

Peristiwa buruk tentang orang yang mengamalkan poligami memang ada tapi yang baik pun ramai…sahabat R SAW ramai yang praktis poligami ini tapi tak ditonjolkan di dalam sirah (sejarah Islam)…atau mungkin bukunya saya tak jumpa.

Kalau hendak diceritakan keburukan poligami ini, keburukan pun ada berlaku pada perkahwinan pertama (yang beristeri satu) seperti mengabaikan tanggungjawab sebagai suami, tidak memberi nafkah zahir & batin kepada isteri, dan sebagainya tetapi itu bukan bermakna perkahwinan itu yang tidak elok tetapi pengamalnya yang tidak mengikut sistem (pensyariatan poligami) yang betul.

Sistem (pensyariatan poligami) sudah elok tapi segelintir orang yang melaksanakannya itu yang bermasalah. Sistem poligami sudah baik tapi segelintir orang yang melaksanakan itu yang tidak mengikut peraturan2 yg telah ditetapkan.

Sebab itu penulis mengharapkan lebih ramai lagi yang memahami Islam yang sebenar terutama isu poligami ini tampil ke hadapan memperjelaskan kepada masyarakat bahawa kita tidak boleh menolak pensyariatan poligami ini…poligami ada dalam Islam dan kita menerima apa2 syariat Islam dengan hati yang redha dan dengan perasaan seronok atau suka. Apa yang dimaksudkan oleh penulis ialah kita menyukai sesuatu yang disukai oleh syara’, kita tidak menyukai sesuatu jika sesuatu itu tidak disukai oleh syara’.

Lagipun penulis percaya setiap isteri tidak perlu risau dengan pensyariatan poligami ini kerana ianya adalah “as a matter of choice” (pilihan si suami). Sekiranya si suami itu tidak mahu berpoligami kerana takut tidak boleh berlaku adil maka dia kahwin satu isteri sahaja. Kalau si suami boleh berlaku adil maka dia dibolehkan berkahwin dua atau tiga atau empat sekiranya dia mahu (limit 4 saje). Begitu juga di pihak perempuan yang hendak dikahwini sekiranya perempuan itu tidak mahu berkahwin dengan lelaki tersebut maka perkahwinan yang kedua itu tidak akan berlaku. Bukannya apa yang difikirkan apabila dilaksanakan pensyariatan poligami ini semua menjadi kelam-kabut disebabkan lelaki-lelaki/suami-suami mengejar perempuan merata-rata di shopping complex atau di tempat awam, perempuan/wanita berlari lintang-pukang kerana untuk menyelamatkan diri…tidak, tidak begitu… proses perkahwinan itu berjalan seperti biasa sepertimana proses perkahwinan dengan isteri yang pertama. Jadi sebagai kesimpulannya, tidak semua lelaki/suami akan berkahwin lebih dari satu isteri…sekiranya dia merasakan tidak boleh berlaku adil maka dia berkahwin dengan seorang isteri sahaja. Itu yang dimaksudkan di dalam Al-Quran di dalam surah Al-Nisaa’: 3.

Perkara poligami ini memang nampak ianya seperti “in favor of” (menyebelahi) pihak lelaki sahaja tetapi apa yang perlu kita ingat bahawa Allah Taala yang mencipta manusia; lelaki dan perempuan, mengetahui apa yang baik bagi hamba-hambaNya. Penulis tahu sesetengah wanita merasa berat untuk menerima hakikat mengapa dibenarkan poligami bagi pihak lelaki tetapi itulah yang terbaik di dalam Islam untuk memenuhi pelbagai keperluan manusia dan Islam sebenarnya hendak “protect” (melindungi) lelaki supaya tidak terjerumus ke lembah zina, pelacuran, homoseks dan seumpamanya. Syariat Islam adalah untuk kebaikan seluruh manusia walaupun ianya nampak seperti “keuntungan” di sebelah pihak sahaja. Itulah yg dinamakan hikmah.

Poligami juga dilihat untuk menyelesaikan masalah masyarakat seperti jumlah wanita yang ramai dan melebihi lelaki. Ibu2 tunggal yang memerlukan perhatian dan penjagaan suami untuk meneruskan hidup mereka dan anak-anak mereka, anak-anak dara yang masih ramai belum berkahwin walaupun umur mereka sudah melebihi 30an, 40an…

Bagi yang tidak memperolehi anak disebabkan mempunyai isteri yang mandul atau berpenyakit kronik dan sebagainya maka poligami adalah jalan penyelesaiannya dengan tidak mengabaikan tanggungjawab suami terhadap isteri yang pertama (segala hak2 isteri pertama ditunaikan seperti nafkah zahir dan batin).

Apa yang baik itu datangnya daripada Allah, yang kurang atau lemah itu datangnya daripada kelemahan saya sendiri.

Bicara Poligami… (3)

Penulis ingin menambah:

Ada orang mengatakan kepada penulis, ” Apa hang sibuk-sibuk bincang bab poligami ni? Hang sendiri dah berpoligami ke? Atau hang sendiri takut-takut dengan isteri?

Jawapan penulis kepada soalan-soalan begini ialah di dalam agama Islam yang kita anuti sekarang dan insyaAllah sehinggalah kita dipanggil pulang oleh Allah, perlu ada elemen nasihat-menasihati di antara satu dengan lain. Juga mesti ada apa yang dikatakan ‘amal makruf nahi mungkar di mana ada sekelompok yang menegur kemungkaran dan mengerjakan kebaikan. Tidak timbul masalah awak tidak ada kelulusan untuk bercakap bab agama awak kelulusan perniagaan, kejuruteraan, ICT atau apa-apa sahaja bidang yang diceburi, awak boleh bercakap tentang Islam selagi apa yang awak ucapkan tidak menyalahi syara’. Ilmu tentang Islam boleh dipelajari oleh sesiapapun, melalui ceramah-ceramah agama, pembacaan buku-buku oleh ulama’ yang muktabar.

Sanggupkah kita dengan kefahaman yang ada kita hanya membiarkan sahaja syariat Islam diubah dengan sewenang-wenangnya hanya untuk memenuhi citarasa golongan yang tertentu? Manakah maruah kita untuk mempertahankan Islam sebagaimana yang kita laung-laungkan selama ini?