Pejuang…

Abu: “Man, kau bila lagi nak kahwin dua? Aku rasa kau ni macam pejuanglah Man, macam lilin membakar diri untuk kepentingan orang lain. Kau bercakap tentang poligami…tapi kau sendiri pun belum berpoligami lagi.”

Man: “Apa yang kau cakap ni Abu? Aku sebenarnya bukan apa yang kau maksudkan itu…aku hanya menjalankan tanggungjawabku sebagai seorang Muslim.” ujar Azman ingin menjelaskan sesuatu.

Abu: “Apa tanggungjawab yang kau lakukan Man, aku tak nampak pun? Apa yang aku tahu kau bercakap, menulis di dalam blog tentang poligami tetapi kau sendiri aku nampak macam dulu jugak…sudah bertahun aku dengar lecture kau mengalahkan ustaz lagi…? tanya Abu Bakar ingin tahu pendirian kawan lamanya yang sudah dikenalinya sudah hampir 7 tahun.

Man: “Kau pernah tak baca buku agama yang berorientasikan fikrah atau ideologi…atau pemikiran alim-ulama’ yang muktabar dan yang boleh dipercayai? Mereka meletakkan dakwah itu sebagai suatu kewajipan dan tanggungjawab atau apa yang dipanggil sebagai taklif kepada Muslim yang memahami ajaran agama yang sebenar iaitu yang berfahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah.” khutbah Azman kepada Abu yang terdiam seketika.

“Dakwah ni Abu tidak mengira samada seseorang Muslim itu seorang ustaz atau seorang engineer atau pun seorang tukang sapu di jalanraya…ianya mesti kita sampaikan setakat apa yang kita ketahui. Bak kata pepatah Melayu, “seperti mengukur baju di badan sendiri.” Aku dengan sedikit pembacaan dan perbincangan dengan kawan-kawan yang lain yang arif bab poligami, merasa terpanggil untuk menyuarakan gerak hati aku untuk menerangkan kepada masyarakat Islam dan Melayu betapa persoalan poligami ini bukannya soal main-main atau remeh-temeh tetapi soal ini merupakan salah satu syariat yang terdapat di dalam Islam. ”

“Allahyarham Ustaz Rashid yang mengajar aku di universiti satu masa dulu, pernah ditanya oleh anak muridnya di dalam kuliah iaitu persoalan bolehkah menolak satu ayat yang terdapat di dalam Al-Quranul Karim. Beliau menjawab, sudah tentulah tidak boleh walaupun satu perkataan atau satu huruf kerana ayat-ayat suci Al-Quran itu adalah kalam Allah yang kita wajib beriman keseluruhannya. Semoga Allah merahmati Ustaz Rashid.” tambah Azman lagi sehingga sahabatnya Abu menjadi seronok.

Abu: “Ehh..Man banyak jugak yang kau belajar semasa di universiti dulu, walaupun kau seorang engineer tapi ilmu agama kau boleh tahan jugak Man…emmm apa ayat dalam Al-Quran berkenaan bab poligami tu..aku pun nak dengar jugak…aku ni sikit-sikit boleh lah baca Quran tapi kalau nak tajwid betul-betul aku tak berapa mahir Man. Maklumlah aku masa sekolah rendah dulu selalu ponteng mengaji Quran sebab takutkan guru Quran yang garang.” Abu membuat pengakuan kepada Azman.

Man: “Surah Al-Nisaa’ ayat ke-3…bacalah terjemahan dan tafsirnya. Abu, apa dah jadi kepada masyarakat Melayu Islam kita di Malaysia? Cuba kau lihat drama, filem, dokumentari semuanya berkisar tentang keburukan poligami. Hatta drama nur kasih pun yang disebut-sebut menampilkan kebaikan poligami pun sebenarnya ingin menunjukkan poligami itu negatif. Siapakah kita yang hendak menyatakan apa yang diturunkan oleh Allah itu tidak baik, tidak bagus. Na’uzubillahimin zalik.” Azman mengemukakan hujahnya kepada Abu supaya Abu sedar tentang realiti masyarakat Melayu Islam sekarang yang semakin jauh memahami ajaran Islam yang sebenar. Abu menggeleng-gelengkan kepalanya tanda kesal dengan suasana yang sedang berlaku sekarang.

Abu: “Teruskan…teruskan.” Abu semakin ingin tahu apa yang selama ini dianggapkan sebagai remeh-temeh saja bila ada orang bercakap pasal poligami di kedai-kedai kopi.

Man: “Abu, aku pernah mendengar di radio, orang yang bergelar cendikiawan, ketika ditemuramah mengatakan risiko kepada isteri-isteri yang bermadu dengan jangkitan penyakit kelamin. Astaghfirullah, Abu, dah berapa ramai lelaki Muslim sejak zaman Nabi Muhammad S.A.W. lagi yang beramal dengan pensyariatan poligami ini dan mereka tidak menghadapi masalah penyakit kelamin. Adakah kita hendak mengatakan yang dengan berpoligami maka risiko jangkitan penyakit kelamin akan bertambah dan poligami tak sepatutnya dipraktikkan? Abu, aku rasa ini seolah-olah mencabar apa yang telah diturunkan oleh Allah Taala yang Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui apa yang baik untuk makhluknya yang bernama manusia. Aku juga berharap agar orang yang mengeluarkan kenyataan ini supaya bertaubat dan memohon ampun kepada Allah sebelum dia dipanggil pulang oleh Allah.” kata Azman lagi yang membuat Abu terpegun.

bersambung…iA

Advertisements

3T

Tajuk yang saya pilih pada kali ini ialah 3T. Apakah itu 3T? Adakah ianya minyak pelincir yang digunakan untuk enjin motorsikal? Tidak. 3T adalah singkatan TTT iaitu “Teringin Tapi Takut”. Saya mendapat singkatan (abbreviation) ini semasa mendengar satu khutbah Jumaat di sebuah masjid di tempat saya.

Imam yg membaca khutbah tersebut memberitahu yang ramai kaum Adam yang ingin beristeri lebih dari satu; dua, tiga atau empat, tetapi takut untuk menyuarakan kepada isteri pertama masing-masing.

Pada pendapat saya, kenyataan imam ini ada kebenarannya kerana ramai suami-suami tidak berjaya apabila mereka memberitahu isteri-isteri mereka akan hasrat untuk poligami. Kenapa berlaku demikian? Sehinggakan ada isteri-isteri yang sanggup mengatakan, “pilih antara aku dan dia”.

Komen saya, kuliah-kuliah agama di masjid-masjid, surau-surau, malah di media massa sekalipun perlu memberi kefahaman tentang poligami supaya masyarakat terutama kaum Hawa memahami maksud sebenar pensyariatan poligami di dalam Islam.

Bicara poligami…(15)

Ada seorang ustaz, da’ie, harakiyy, pernah berkata utk memahami syariat poligami di dalam Islam biasanya orang yg berumur 40 tahun ke atas. Saya menambah… umur 37 thn, 38 thn pun boleh memahaminya juga.

Saya bimbang sebenarnya bila mendengar perkataan tidak rela, tidak suka, benci, menyampah, meluat, ttg syariat poligami ini.

Misalan yg ingin saya utarakan di sini spt berikut:

Saya tidak rela ayah saya mengamalkan poligami, sebab saya tidak suka syariat poligami. Kenapa tidak suka syariat poligami sebab ayah saya tidak layak utk berpoligami. Sebab apa ayah saya tidak layak berpoligami sebab dia masih kurang penglibatannya dalam dakwah. Jadi dia masih tidak layak utk berpoligami sehinggalah ayah saya menjadi seorang da’ie yang komited, yang taat beribadah macam ‘alim ulama’. Apa syarat poligami sebagaimana yang Allah Taala nyatakan di dalam Al-Quran? Allah Taala berfirman sekiranya kamu boleh berlaku adil kamu boleh mengahwini wanita-wanita dua, tiga, atau empat. Sekiranya kamu takut tidak boleh berlaku adil kahwini seorang sahaja.

Kenapa kamu tidak rela? Sebab kamu benci kepada syariat poligami. Sebab kamu selalu tonton di dalam TV, filem banyak keburukan ttg poligami. Sebab apa kamu kata syariat poligami buruk sebab kamu tak jumpa contoh yang baik. Mungkin sebab kamu tak baca sirah Islam, bagaimana terdapat banyak contoh2 para sahabat Baginda, tabi’in dan banyak lagi yang menunjukkan contoh yg baik. Kamu tak yakin apa yg Allah Taala turunkan iaitu syariat poligami? Kamu tak baca Al-Quran surah Al-Nisaa’ ayat 3? Atau kamu skip (langkah) saja ayat itu dan baca ayat2 yg lain saja? Bolehkah kamu tinggalkan satu ayat di dalam Al-Quran sebab kamu tidak suka syariat itu? Jawapannya sudah tentu tak boleh sebab kita WAJIB beriman kepada Al-Quran keseluruhannya.

Nasihat saya: Belajarlah daripada guru/ustaz yg ikhlas dan berpengalaman…ilmu bukan semata-mata melalui buku tetapi banyaknya datang dari pengalaman hidup.

Marilah kita sama-sama bertaubat sebelum kita dipanggil pulang oleh Allah Taala dalam keadaan kita membenci syariatnya. Astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah…

Bicara Poligami…(13)

Saya faham akan situasi memilih suami yang baik seperti yang mendapat tarbiyah di dalam ceramah dan kuliah pengajian. Bila masyarakat dilihat secara keseluruhan memanglah terlalu banyak kepincangan di dalam isu poligami dek kerana segelintir golongan yang tidak bertanggungjawab. Walaubagaimanapun, dari segi prinsipnya poligami adalah satu sistem terbaik yang dibenarkan di dalam Islam dan disebut di dalam Kitab Suci Al-Quran. Sistem poligami sudah cukup baik di dalam menangani social problems tetapi segelintir pelakunya yang tidak menggunakannya dengan cara yang betul. Begitu juga dengan sistem perkahwinan yang pertama di mana matlamat perkahwinan di dalam Islam ialah untuk menundukkan pandangan dan melahirkan zuriat tetapi ada juga yang menyalahgunakan dengan tidak bertanggungjawab kepada isteri dan anak-anak.

Kita memahami hak memilih pasangan adalah di tangan perempuan, dia berhak menerima atau menolak pinangan seseorang lelaki yang boleh dikahwininya. Apa yang ingin saya utarakan di sini ialah bukannya mudah untuk mengahwini seseorang perempuan baik dia seorang anak dara ataupun janda kerana izin si perempuan itu hendaklah diperolehi terlebih dahulu jadi bukanlah bila undang-undang poligami dipraktikkan dengan cara-cara yang dituntut oleh Islam bermakna habislah anak-anak dara atau janda bertempiaran lari kerana dikejar oleh lelaki yang ingin berpoligami. Tidak begitu, tidak, sebabnya ialah prosedur perkahwinan yang kedua, ketiga atau keempat adalah sama dengan prosedur perkahwinan yang pertama; meminang, ijab kabul dan rukun-rukun nikah yang lain. Islam meletakkan adil sebagai syarat untuk poligami dan adil bukannya boleh dibuat oleh semua orang lelaki sebab itu jika takut tidak boleh berlaku adil maka kahwinilah seorang sahaja (maksud Surah Al-Nisaa’:3) .

Apa yang saya bimbangi ialah kita yang mendapat tarbiyah (pendidikan) Islam secara syumul (komprehensif) boleh menerima dan mengimani syariat2 Islam lain yang begitu banyak tetapi hati kita masih menjadi ragu-ragu, na’uzubillahi min zaalik, akan syariat yang satu ini…poligami. Kita juga mengimani bahawa kesemua syariat2 Islam adalah penting dari bab pergi ke tandas kepada bab negara Islam. Pengetahuan dan pemahaman kita terhadap Islam adalah berbeza semasa kita di alam persekolahan atau semasa di alam baru hendak memasuki alam rumahtangga atau yang sudah 10 tahun, 20 tahun mendirikan rumahtangga. Jadi sebagai orang yang memahami tarbiyah Islam yang syumul kita hendaklah berlapang dada dengan syariat poligami ini yang mungkin pada saat ini kita merasakan ianya tidak perlu lagi bagi kita tetapi mungkin, saya kata mungkin, syariat poligami ini kita memerlukannya pada satu masa yang akan datang untuk kita meneruskan kehidupan kita dalam rangka mencari mardhatillah (keredhaan Allah). Janganlah kita memandang remeh kepada syariat poligami ini kerana mungkin kita menganggap orang yang suka bercakap tentang poligami adalah orang yang hanya untuk memuaskan nafsu syahwat semata-mata.

Penggubal undang-undang keluarga Islam adalah manusia yang boleh melakukan kesilapan dan kita tidak mahu mereka terus menerus beranggapan yang mereka hendak membela kaum yang teraniaya dengan mengabaikan mereka yang betul-betul ikhlas dan bertanggungjawab.

Mengikut dialog ataupun pandangan yang saya jumpa di internet, saya menjadi hairan kenapa perempuan-perempuan biasa di luar sana yang tidak mengikuti tarbiyah atau program-program yang bercorak Islam boleh menerima syariat poligami ini dan ada yang mempraktikkannya di dalam kehidupan mereka di dalam keadaan mereka redha dengan syariat poligami ini. Mengapakah terjadi sedemikian?

Bicara Poligami…(12)

Tulisan penulis sekadar satu pandangan berdasarkan pembacaan, kajian dan pengamatan yang penulis lakukan dan bukan untuk menuding jari mencari kesalahan sesiapa…kebebasan memberi pendapat di dalam Islam selagi ianya tidak bercanggah dengan syarak.

Syarat-syarat berpoligami yang dipraktikkan di Malaysia sekarang ini amatlah ketat sekali sehinggakan sebilangan besar masyarakat tidak boleh mengamalkan poligami walaupun mereka tergolong di dalam kategori mampu. Kenapa timbul perkara sedemikian di dalam masyarakat Malaysia yang berpenduduk 27 juta lebih dan agama rasmi yang termaktub di dalam perlembagaan ialah agama Islam? Tentulah jawapan yang paling tepat untuk dijawab ialah pihak yang bertanggungjawab menggubal undang-undang keluarga Islam di Malaysia. Sebelum kita menjangkau dengan lebih jauh, mari kita melihat apakah di antara syarat-syarat (syurut) yang telahpun digazetkan di dalam undang-undang keluarga Islam iaitu isteri pertama tidak mandul, tidak gila, tidak berpenyakit kronik, tidak mengingkari suami dalam hal jima’, suami mempunyai kewangan yang cukup untuk menampung tanggungan isteri-isterinya.

Mari kita merujuk tulisan Prof. Dr. Yusof Al-Qardawi (YAQ) di dalam masalah yang melibatkan autoriti di dalam menentukan sesuatu hukum yang berkaitan dengan poligami. Di dalam bukunya yang bertajuk “The Status of Women in Islam”, YAQ mengatakan bahawa adalah bukan hak pemerintah untuk menyekat seseorang dari mengamalkan poligami dengan apa-apa alasan sekalipun. Walaupun di dalam buku ini YAQ tidak menyebut peraturan-peraturan yang mengetatkan syariat poligami.

Penulis pernah mengemukakan satu persoalan iaitu seperti berikut:

“Seorang suami yang telah mempunyai 3 orang anak daripada isteri pertama dan ketiga-tiga anak tersebut lahir dengan cara “caesarian” dan doktor telah menasihatkan pasangan tersebut supaya tidak lagi melahirkan anak memandangkan risiko yang akan timbul sekiranya si isteri melahirkan anak yang keempat. Si suami bercadang untuk mempunyai anak lagi tetapi dengan cara berkahwin dua. Walaupun dalam kes ini si isteri pertama mengizinkan si suami berkahwin dua tetapi sekiranya mahkamah tidak bersetuju di atas alasan pasangan ini telah mempunyai 3 orang anak, maka perkahwinan itu boleh ditolak oleh pihak mahkamah kerana mengikut syarat-syarat seperti yang disebut di atas iaitu syarat berpoligami isteri pertama mestilah mandul. Ini baru syarat yang pertama, macam mana hendak melepasi syarat-syarat yang lain dan kesemua syarat-syarat ini mestilah dilepasi untuk melayakkan poligami? Adakah perkara ini adil kepada si suami?

Nafkah yang diperuntukkan kepada isteri pertama dan kedua atau seterusnya tidak semestinya membebankan suami. Nafkah yang diberi adalah mengikut kemampuan pendapatan suami. Apa yang penting nafkah zahir dan batin ditunaikan dan bukan jumlahnya yang banyak yang diambilkira. ..ikut kemampuan. Tentulah isteri pertama dan kedua atau seterusnya mengetahui kemampuan pendapatan suami mereka dan mereka redha dengan nafkah yang diberi kerana sekiranya isteri kedua atau seterusnya tahu apa yang akan mereka terima tidak disukai mereka sudah tentulah mereka menolak perkahwinan tersebut dari awal lagi. Apa yang lebih penting adalah perkahwinan bukannya kemewahan dunia yang sementara ini. Pemilihan pasangan untuk menjadi isteri kedua atau seterusnya adalah mustahak supaya harta benda dan kemewahan hidup dunia tidak dijadikan sebagai ukuran.

Penulis berharap pihak yang berwajib iaitu yang menggubal undang-undang keluarga Islam di Malaysia memperbaik undang-undang yang ada dan lebih menghampiri keadilan untuk semua. Apabila sesuatu undang-undang itu dikenakan dengan bertujuan untuk menjaga sesuatu pihak tetapi pihak yang lain yang sepatutnya berhak mendapatnya telah dipinggirkan. Sebab itu sesuatu undang-undang yang digubal perlu lebih berhati-hati supaya lebih bersikap adil kepada semua pihak. Penulis berdoa kepada Allah Taala supaya pihak yang berwajib meneliti semula dengan melihat zuruf (suasana) masyarakat Islam di Malaysia sekarang ini dan “revisit” undang-undang keluarga Islam tentang poligami yang mana dilihat sebagai berpihak kepada pihak wanita sahaja. Semoga segala amalan soleh yang kita lakukan diterima oleh Allah Taala dan menjadikan kita mengikut sepenuhnya akan syariat-syariat yang telah disampaikan oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW.

Poligami ini bukannya akan berlaku kepada semua lelaki Islam tetapi ianya dengan bersyarat iaitu boleh berlaku adil dan sekiranya suami takut tidak boleh berlaku adil maka dia berkahwin dengan seorang perempuan sahaja. Wallahu’alam.

POLIGAMI…Kebahagiaan Yang Dicari @ Kesengsaraan Yang Dituju…

Komen MilkyWay27:   Satu artikel yang sangat baik drpd blog ustaz rushdan…bacalah dan fahamilah terutama pendakwah-pendakwah di jalan Allah…

Dalam post yang terdahulu saya ada menyebut tentang rintihan seorang teman berkenaan isterinya yang tidak lagi mempercayai kejujurannya setelah berpoligami dengan kebenaran isterinya setelah 18 ke 20 tahun mereka sama-sama melayarkan bahtera perkahwinan.Saya suka untuk menjadikan perbincangan ini satu entri yang berasingan walaupun ianya berpijak  di atas asas-asas maani yang saya sebutkan didalam post yang lalu(Kebahagiaan Rumahtangga…).Malah post-post yang terdahulu daripada AGAMA ADALAH KEJUJURAN, MENGENAL DIRI DAN HAKIKAT KEHIDUPAN… semuanya adalah berkaitan dalam memahami apa yang akan saya utarakan.

Manhajiah Berfikir Menuntut Keberanian Mengungkapkan Kebenaran…

Manhajiah dalam berfikir dan dalam memberikan apa-apa penyelesaian kepada masalah masyarakat, menuntut  kita  berani dalam mengungkapkan sesuatu yang belum kita lalui dan tidak semestinya kita melaluinya…dan jika kita ditakdirkan melaluinya belum pasti apa yang kita impikan tercapai sepenuhnya… Seperti seorang Pendakwah yang mengungkapkan ciri-ciri Imam atau pemerintah yang Adil, tidak semestinya dia kena jadi pemerintah atau pemimpin yang  berjaya melaksanakan keadilan baru boleh dia memperkatakan tentang keadilan pemimpin.begitu juga apabila dia ditakdirkan menjadi pemimpin tidak semua apa yang diimpikan akan menjadi kenyataan…Tetapi… “Tentunya berbeza di antara seorang yang melihat dengan seorang yang buta apabila melalui sesuatu jalan…”

Bersedia Sebelum Ia Berlaku…

Sebenarnya persoalan-persoalan yang saya utarakan di dalam post yang lalu adalah bertujuan membuka minda dan meletakkan sesuatu itu pada tempatnya yang betul. Saya sengaja mengolah persoalan seperti itu dan agak menusuk  kelubuk hati yang paling dalam bagi mereka yang terasa,kerana sesuatu kekeliruan yang berpunca daripada silap faham secara akli (fikiran semata-mata) lebih mudah untuk diuraikan dengan hanya membawa beberapa hujjah logik sudah cukup.Tetapi sesuatu kekeliruan yang berpunca daripada perasaan (yang asasnya adalah nafsu ; nafsu di sini adalah inginkan keselesaan sepenuhnya tanpa saingan) ia tidak mudah untuk diselesaikan melainkan mesti di asingkan antara akal dan perasaan dengan soalan-soalan yang menggugat…supaya akal bebas berfikir tanpa gangguan emosi yang menyerabut.

Itulah yang saya faham daripada uslub al Quraan apabila menangani satu-satu isu membabitkan perasaan(juga dalam bab Poligami). Itulah uslub Surah al Tahrim yang menghentak perasaan sampai kelubuk hati yang paling dalam kepada dua wanita yang paling mulia di muka bumi ketika itu yang digelar “Ummahat al Mukminin” Ibu para Mukmin (Aisyah r.a dan Hafsah r.a  dan menjadi pengajaran kepada yang lain…)dengan hentakan berbentuk cabaran dan ugutan daripada Yang Maha Berkuasa apabila berlaku kesilapan dalam menguruskan perasaan dengan cara yang tidak betul sehingga melahirkan tindakan yang tidak betul dan mengesani tindakan Nabi s.a.w.

“ Jika kamu berdua bertaubat kepada Allah (wahai isteri-isteri Nabi, maka itulah yang sewajibnya), kerana sesungguhnya hati kamu berdua telah cenderung (kepada perkara yang menyusahkan Nabi); dan jika kamu berdua saling membantu untuk (melakukan sesuatu yang) menyusahkannya, (maka yang demikian itu tidak akan berjaya) kerana sesungguhnya Allah adalah Pembelanya; dan selain dari itu Jibril serta orang-orang yang soleh dari kalangan orang-orang yang beriman dan malaikat-malaikat – juga menjadi penolongnya.

Boleh jadi, jika Nabi menceraikan kamu, Tuhannya akan menggantikan baginya isteri-isteri yang lebih baik daripada kamu, – yang menurut perintah, yang ikhlas imannya, yang taat, yang bertaubat, yang tetap beribadat, yang berpuasa, – (meliputi) yang janda dan yang anak dara.”

[al Tahrim : 4-5]

Apa lagi perkataan yang lebih keras dan menusuk kalbu kepada seorang wanita yang bersuami dalam rumahtangga bahagia dan suaminya itu orang yang paling mulia di muka bumi ini daripada perkataan dalam uslub ugutan “Menceraikan dan menggantikan dengan orang yang lebih baik…” Kita bandingkanlah siapa kita dan siapa suami kita untuk tidak terasa dengan teguran seperti ini…Rasulullah hanya cenderung untuk tidak lagi makan madu yang dimakannya  di rumah salah satu daripada isterinya kerana ingin mera’ikan perasaan isteri-isterinya yang lain lalu ditempelak oleh Allah: (al Tahrim ayat 1)

Wahai Nabi! Kenapa engkau haramkan (dengan bersumpah menyekat dirimu daripada menikmati) apa yang dihalalkan oleh Allah bagimu, (kerana) engkau hendak mencari keredaan isteri-isterimu? (Dalam pada itu, Allah ampunkan kesilapanmu itu) dan Allah sememangnya Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Ayat ini amat jelas menunjukkan satu penegasan daripada Allah supaya mengembalikan kepada asas pemikiran yang betul dalam membuat apa-apa pertimbangan (sebagai Neraca) dalam apa-apa hal dan tidak melayan perasaan yang berbagai daripada pihak yang pelbagai kerana perasaan ini seperti yang saya pernah ungkapkan dulu bahawa:

” Emosi hanya penting untuk memahami serta menggambarkan sesuatu yang bersifat emosi…tetapi dalam menyelesaikan perkara emosi asas pemikiran rasional adalah dituntut kerana emosi sifatnya tidak tetap adapun pemikiran ia bersifat tetap berdasarkan maklumat yang tepat…”

Sesiapa yang menjiwai uslub al Quraan Zauq Quraani“ akan dapat merasakan betapa tinggi dan beratnya  Tarbiyyah jiwa (Tazkiyyah al Nafs) yang diterima dan dilalui oleh para isteri Nabi, sudahlah mereka ditegur dengan teguran yang begitu keras dan menusuk hati , malah isu rumahtangga mereka  dipamerkan kepada khalayak umum oleh Yang Maha Mengetahui…(bagi menjadi teladan kepada generasi seterusnya  hingga qiamat…) dan itulah Tarbiyyah dan itulah Maqam Qudwah sebenarnya bagi seorang wanita Muslimah…

Oleh itu seseorang itu boleh dianggap berjaya dalam tarbiyyahnya apabila dia berjaya melepasi keadaan paling sukar serta rumit dalam hidupnya dan dalam keadaan itu dia masih boleh bertindak  mengikut asas pemikiran yang betul dan tidak terpengaruh dengan tekanan perasaannya…

Oleh itu bagi seorang wanita mukminah ( saya belum berbicara tetang lelaki) apabila Allah mentakdirkan dia berhadapan dengan isu poligami atau ujian hidup dalam rumahtangga berpoligami sebenarnya Allah ingin mengangkat martabatnya dari sudut “Tazkiyatu al Nafs” (pembersihan jiwa) ke martabat yang paling tinggi apabila dia dapat melaluinya dengan berpandukan segala tindakannya berasaskan asas pemikiran yang betul (yg diajar oleh al Quraan dan Sunnah) tanpa melayan pujuk rayu perasaanya…kerana itulah keadaan yang paling berat dan rumit bagi seorang wanita…dan apabila dia berjaya  melepasinya dengan taufiq dan hidayah Allah dia akan berada di “Maqam Qudwah ” walupun mungkin tidak menyerupai maqam para Ummahat al Mukminin dan juga Sarah Dan Hajar…

Bagi saya isu Poligami ini adalah satu perkara yang lumrah, sama ada kita suka atau tidak ia tetap akan berlaku kerana ia diharuskan… Dalam keadaan ia tidak diharuskan oleh undang-undang atau agama lainpun ia tetap berlaku melalui pintu belakang…Persoalannya adakah kita hendak membiarkan ia  berlaku begitu sahaja  dan berdiam seribu bahasa tanpa terurus? atau kita sebagai orang yang dikurniakan kebijaksanaan tampil untuk menguruskannya. Sekurang-kurang menguruskan daripada segi “Persiapan Minda Yang Betul” terhadapnya dan selok beloknya. Supaya apabila ia berlaku ia tidak akan membawa kepada keadaan kelam klibut yang banyak menjejaskan dan menggadaikan perkara-perkara asas yang lain… ATAU kita sanggup membiarkan saja pengarah filem dan para artis untuk melakonkan aksi contoh Poligami terbaik sebagai Solution kepada masyarakat…? Dan kita sebagai kumpulan dakwah atau orang yang ingin kembali kepada Islam hendaklah menjauhkan diri daripada berbicara tentangnya apalagi untuk mempraktikkannya kerana ia melambangkan sex yang selalunya jijik untuk dibicarakan…?

Atas asas ini saya mengambil inisiatif ini untuk kali ini, dengan cara saya tersendiri bagi merawat beberapa aspek Tarbiyyah yang saya nampak dan  dapat fahami daripada al Quraan dan Sunnah semoga ianya dapat memberi sumbangan manfaat kepada masyarakat (terutamanya pembaca ).Dan saya akan utarakan idea-idea  itu melalui sub tajuk berikut:

NasihatKu… Kepada Pasangan Berpoligami

-Suatu Takdir yang Mesti Dihadapi

– Menerima Hakikat.. Satu Yang akan Meringankan

– Syarat Tempat Rujukan

– Kebahagiaan Itu Tempatnya adalah di Hati

DAN SETERUSNYA…

NasihatKu… kepada yang bercadang untuk memulakannya

Nasihatku… kepada para isteri yang belum bermadu

Nasihatku… kepada para wanita yang belum bersuami

Nasihatku… kepada pengamal monogami terhadap kawan berpoligami

Sumber:   http://nasihatku.wordpress.com/2009/07/07/poligami-kebahagiaan-yang-dicari-kesengsaraan-yang-dituju/

Kisah Teladan – 2

Ada seorang kawan saya yang berasal daripada Indonesia menceritakan sebuah kisah benar yang berlaku di Mesir. Kawan saya mendapat cerita ini daripada kawannya yang belajar di Mesir. Ceritanya begini:
Ada seorang ustazah orang arab Mesir yang menolak peraturan poligami dan yang lebih dahsyat lagi dia menyebut ketidakpuasan hatinya tentang poligami di dalam ceramah-ceramahnya. Waktu itu umurnya lebih kurang 27 tahun. Keadaan ini berlarutan selama lebih kurang 7 tahun dan ustazah ini masih lagi belum dilamar orang. Memandangkan umurnya sudah mencecah 34 tahun tapi masih belum berkahwin maka timbullah di hatinya keinsafan tentang apa yang telah dilakukannya yang akhirnya dia menerima peraturan poligami sebagaimana yang disyari’atkan oleh Islam.
Pada satu hari datang seorang kaya yang ingin melamarnya untuk menjadikannya isteri kedua dan maka pergilah orang kaya itu dengan niat untuk melamar ustazah tersebut berjumpa  dengan kakaknya. Oleh kerana kakaknya tidak mengetahui yang adiknya sudah berubah iaitu sudah menerima hukum poligami maka dia mengatakan kepada orang kaya itu supaya membatalkan sahaja niatnya untuk berkahwin dengan adiknya kerana adiknya adalah seorang yang menolak peraturan poligami. Orang kaya itu tidak jadi memperisterikan ustazah itu. Kakaknya memberitahu kepada adiknya tentang peristiwa itu. Ustazah itu terkejut lantas memberitahu kakaknya yang dia telah insaf dan tidak lagi menolak peraturan poligami seperti mana yang dilakukannya dahulu. Ustazah itu mengatakan kepada kakaknya yang sekiranya dia menjadi isteri kedua dia ikhlas membenarkan suaminya berkahwin untuk isteri yang ketiga. Wallahu a’lam.

Did Allah create man in a way that he cannot be loyal to his only wife?

Name: unknown    – India

  

Question:

Assalamu `alaikum,  
 
In Islam it is said that men and women are given equal status and rights. But I do feel that women have not received equal status and rights as that of men. Islam permits polygamy for men. At times of need polygamy permitted. Can it be accepted by women. But sometimes a man has no need to remarry and still he remarries another woman in spite of the unwillingness of his wife, for he is attracted towards the other woman’s beauty. Is this permitted in Islam as the wife might be hurt a lots. I also have seen many women hurt for their husbands remarrying when there is no need. Islam teaches men to be kind, polite towards their wives and also not to hurt them. But does Islam permit men to hurt their wives when it is the case of polygamy. Did Allah create man in a way that he cannot be loyal to his only wife? Please, please answer my question.  
 
Thank you.  
May Allah bless you.

 

Answer:

Wa `alaykum As-Salamu wa Rahmatullahi wa Barakatuh.  
 
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.  
 
All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger.
 
 
The relationship between a husband and wife is based on ma`roof or kindness, compassion and mercy. Both husband and wife are supposed to work at pleasing each other and dealing kindly towards each other.  
 
When it comes to the rights of both men and women in Islam, we should believe that Allah SWT is the JUST and the WISE. So He only gives people what is good for them and only demands what is for our interest and common good. The problem is that we sometimes look very selfishly and try to have all the good for ourselves without looking at the society in large.  
 
As for polygamy, it is allowed in Islam. It is to be used for the purposes for which it is permitted and not to be abused at any case. It is true that Allah permits the man to marry four wives, but if we think neutral and try to investigate the benefit of that without thinking of our own interests only, we will find the wisdom and significance of polygamy.  
 

For example, if a wife puts herself in place of a widow who does not have anyone to care or look after her, and think sincerely of a solution to her problem, she will find that she would love to be a second wife than to stay as widow and continue to suffer the problems in raising children and getting the same life as her peers do. So, there is always wisdom behind polygamy.  
 
As for hurting the feelings of the first wife, I am personally of the view that a husband should discuss this issue with his wife and they should both reach a reasonable agreement. If the wife finds herself unable to accept her husband taking another wife, she has every right to demand divorce and get her rights fully and separate in kindness. But if she thinks reasonably and not emotionally and weigh the pros and cons or being divorced and second wife, she could reach a better conclusion to save her family life and husband.  
 
This does not mean the husband is allowed to abuse polygamy. It is only allowed for whoever is able to treat all wives equally and fairly. If he cannot be just and fair it is forbidden to take another wife.  
 
Allah Almighty knows best.

 

Source:  http://www.islamonline.net/

 

 

 

Most Common Questions asked by Non-Muslims

POLYGAMY

 

Question:

Why is a man allowed to have more than one wife in Islam? i.e. why is polygamy allowed in Islam?

Answer:

Definition of Polygamy

1.  

Polygamy means a system of marriage whereby one person has more than one spouse. Polygamy can be of two types. One is polygyny where a man marries more than one woman, and the other is polyandry, where a woman marries more than one man. In Islam, limited polygyny is permitted; whereas polyandry is completely prohibited.

 

 


2.  The Qur’an is the only religious scripture in the world that says,”marry only one”.

The Qur’an is the only religious book, on the face of this earth, that contains the phrase ‘marry only one’. There is no other religious book that instructs men to have only one wife. In none of the other religious scriptures, whether it be the Vedas, the Ramayan, the Mahabharat, the Geeta, the Talmud or the Bible does one find a restriction on the number of wives. According to these scriptures one can marry as many as one wishes. It was only later, that the Hindu priests and the Christian Church restricted the number of wives to one.

Many Hindu religious personalities, according to their scriptures, had multiple wives. King Dashrat, the father of Rama, had more than one wife. Krishna had several wives.

In earlier times, Christian men were permitted as many wives as they wished, since the Bible puts no restriction on the number of wives. It was only a few centuries ago that the Church restricted the number of wives to one.

Polygyny is permitted in Judaism. According to Talmudic law, Abraham had three wives, and Solomon had hundreds of wives. The practice of polygyny continued till Rabbi Gershom ben Yehudah (95% C.E to 1030 C.E) issued an edict against it. The Jewish Sephardic communities living in Muslim countries continued the practice till as late as 1950, until an Act of the Chief Rabbinate of Israel extended the ban on marrying more than one wife.


3.  Hindus are more polygynous than Muslims

The report of the ‘Committee of The Status of Woman in Islam’, published in 1975 mentions on page numbers 66 and 67 that the percentage of polygamous marriages between the years 1951 and 1961 was 5.06% among the Hindus and only 4.31% among the Muslims. According to Indian law only Muslim men are permitted to have more than one wife. It is illegal for any non-Muslim in India to have more than one wife. Despite it being illegal, Hindus have more multiple wives as compared to Muslims. Earlier, there was no restriction even on Hindu men with respect to the number of wives allowed. It was only in 1954, when the Hindu Marriage Act was passed that it became illegal for a Hindu to have more than one wife. At present it is the Indian Law that restricts a Hindu man from having more than one wife and not the Hindu scriptures.

Let us now analyse why Islam allows a man to have more than one wife.


4.   Qur’an permits limited polygyny

As I mentioned earlier, Qur’an is the only religious book on the face of the earth that says ‘marry only one’. The context of this phrase is the following verse from Surah Nisa of the Glorious Qur’an:

“Marry women of your choice, two, or three, or four; but if ye fear that ye shall not be able to deal justly (with them), then only one.”

                                  [Al-Qur’an 4:3]

Before the Qur’an was revealed, there was no upper limit for polygyny and many men had scores of wives, some even hundreds. Islam put an upper limit of four wives. Islam gives a man permission to marry two, three or four women, only on the condition that he deals justly with them.

In the same chapter i.e. Surah Nisa verse 129 says:

“Ye are never able to be fair and just as between women….”

                                 [Al-Qur’an 4:129]

Therefore polygyny is not a rule but an exception. Many people are under the misconception that it is compulsory for a Muslim man to have more than one wife.

Broadly, Islam has five categories of Do’s and Don’ts:

         i.            Fard i.e. compulsory or obligatory

       ii.            Mustahab’ i.e. recommended or encouraged

      iii.            Mubah’ i.e. permissible or allowed

      iv.            Makruh’ i.e. not recommended or discouraged

        v.            Haraam’ i.e. prohibited or forbidden

Polygyny falls in the middle category of things that are permissible. It cannot be said that a Muslim who has two, three or four wives is a better Muslim as compared to a Muslim who has only one wife.


5.  Average life span of females is more than that of males

By nature males and females are born in approximately the same ratio. A female child has more immunity than a male child. A female child can fight the germs and diseases better than the male child. For this reason, during the pediatric age itself there are more deaths among males as compared to the females.

During wars, there are more men killed as compared to women. More men die due to accidents and diseases than women. The average life span of females is more than that of males, and at any given time one finds more widows in the world than widowers.


6.   India has more male population than female due to female foeticide and infanticide

India is one of the few countries, along with the other neighbouring countries, in which the female population is less than the male population. The reason lies in the high rate of female infanticide in India, and the fact that more than one million female foetuses are aborted every year in this country, after they are identified as females. If this evil practice is stopped, then India too will have more females as compared to males.


7.   World female population is more than male population

In the USA, women outnumber men by 7.8 million. New York alone has one million more females as compared to the number of males, and of the male population of New York one-third are gays i.e sodomites. The U.S.A as a whole has more than twenty-five million gays. This means that these people do not wish to marry women. Great Britain has four million more females as compared to males. Germany has five million more females as compared to males. Russia has nine million more females than males. God alone knows how many million more females there are in the whole world as compared to males.


8.   Restricting each and every man to have only one wife is not practical

Even if every man got married to one woman, there would still be more than thirty million females in U.S.A who would not be able to get husbands (considering that America has twenty five million gays). There would be more than four million females in Great Britain, 5 million females in Germany and nine million females in Russia alone who would not be able to find a husband.

Suppose my sister happens to be one of the unmarried women living in USA, or suppose your sister happens to be one of the unmarried women in USA. The only two options remaining for her are that she either marries a man who already has a wife or becomes public property. There is no other option. All those who are modest will opt for the first.

In Western society, it is common for a man to have mistresses and/or multiple extra-marital affairs, in which case, the woman leads a disgraceful, unprotected life. The same society, however, cannot accept a man having more than one wife, in which women retain their honourable, dignified position in society and lead a protected life.

Thus the only two options before a woman who cannot find a husband is to marry a married man or to become public property. Islam prefers giving women the honourable position by permitting the first option and disallowing the second.

There are several other reasons, why Islam has permitted limited polygyny, but it is mainly to protect the modesty of women.

 

This question and answer is extracted from Most Common Questions asked by Non-Muslims by Dr. Zakir Naik

 

 

Seruan dari orang-orang yang dipengaruhi oleh Barat untuk menghalang poligami

The call of westernized people to forbid polygamy

(Seruan dari orang-orang yang dipengaruhi oleh Barat untuk menghalang poligami)

Unfortunately, some people calling for Westernization in our Arab and Islamic countries have made use of what has happened because of the Muslims who transgress; they raise their voices asking for polygamy to be abolished completely. Day and night the disadvantages of polygamy are reiterated while silence is kept about the disadvantages of adultery and fornication, which is, unfortunately, allowed by local laws which rule over Muslim states nowadays. The mass media, especially films and serials, have played a serious role in spreading repulsive feelings toward polygamy, among women in particular, so that some of them would tolerate the husband when he commits adultery but not when he marries another.

(The Status Of Women In Islam by Prof. Dr. Yusof Al-Qaradawy)

Terjemahan:

Malang sekali, sesetengah orang yang menyeru Pengaruh Barat di dalam negara-negara Arab dan Islam kita telah mempergunakan apa yang telah dilakukan oleh orang-orang Islam yang telah melampau; mereka menaikkan suara-suara mereka menuntut supaya poligami dihapuskan secara keseluruhannya. Siang dan malam mereka mengulang-ulangi keburukan-keburukan poligami sementara keburukan-keburukan zina dan perhubungan di luar nikah dipandang sepi di mana lebih malang lagi zina dan pelacuran diterima oleh undang-undang tempatan di setengah-setengah Negara Muslim pada masa ini. Media massa melalui filem dan drama bersiri telah memainkan peranan yang serius di dalam menyebarkan perasaan supaya menolak poligami terutama di kalangan kaum wanita sehingga ada sesetengah wanita merelakan suami mereka melakukan zina tetapi tidak merelakan suami mereka berkahwin lain.

(Status Wanita Di Dalam Islam oleh Prof. Dr. Yusof Al-Qaradawy)