Pejuang…

Abu: “Man, kau bila lagi nak kahwin dua? Aku rasa kau ni macam pejuanglah Man, macam lilin membakar diri untuk kepentingan orang lain. Kau bercakap tentang poligami…tapi kau sendiri pun belum berpoligami lagi.”

Man: “Apa yang kau cakap ni Abu? Aku sebenarnya bukan apa yang kau maksudkan itu…aku hanya menjalankan tanggungjawabku sebagai seorang Muslim.” ujar Azman ingin menjelaskan sesuatu.

Abu: “Apa tanggungjawab yang kau lakukan Man, aku tak nampak pun? Apa yang aku tahu kau bercakap, menulis di dalam blog tentang poligami tetapi kau sendiri aku nampak macam dulu jugak…sudah bertahun aku dengar lecture kau mengalahkan ustaz lagi…? tanya Abu Bakar ingin tahu pendirian kawan lamanya yang sudah dikenalinya sudah hampir 7 tahun.

Man: “Kau pernah tak baca buku agama yang berorientasikan fikrah atau ideologi…atau pemikiran alim-ulama’ yang muktabar dan yang boleh dipercayai? Mereka meletakkan dakwah itu sebagai suatu kewajipan dan tanggungjawab atau apa yang dipanggil sebagai taklif kepada Muslim yang memahami ajaran agama yang sebenar iaitu yang berfahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah.” khutbah Azman kepada Abu yang terdiam seketika.

“Dakwah ni Abu tidak mengira samada seseorang Muslim itu seorang ustaz atau seorang engineer atau pun seorang tukang sapu di jalanraya…ianya mesti kita sampaikan setakat apa yang kita ketahui. Bak kata pepatah Melayu, “seperti mengukur baju di badan sendiri.” Aku dengan sedikit pembacaan dan perbincangan dengan kawan-kawan yang lain yang arif bab poligami, merasa terpanggil untuk menyuarakan gerak hati aku untuk menerangkan kepada masyarakat Islam dan Melayu betapa persoalan poligami ini bukannya soal main-main atau remeh-temeh tetapi soal ini merupakan salah satu syariat yang terdapat di dalam Islam. ”

“Allahyarham Ustaz Rashid yang mengajar aku di universiti satu masa dulu, pernah ditanya oleh anak muridnya di dalam kuliah iaitu persoalan bolehkah menolak satu ayat yang terdapat di dalam Al-Quranul Karim. Beliau menjawab, sudah tentulah tidak boleh walaupun satu perkataan atau satu huruf kerana ayat-ayat suci Al-Quran itu adalah kalam Allah yang kita wajib beriman keseluruhannya. Semoga Allah merahmati Ustaz Rashid.” tambah Azman lagi sehingga sahabatnya Abu menjadi seronok.

Abu: “Ehh..Man banyak jugak yang kau belajar semasa di universiti dulu, walaupun kau seorang engineer tapi ilmu agama kau boleh tahan jugak Man…emmm apa ayat dalam Al-Quran berkenaan bab poligami tu..aku pun nak dengar jugak…aku ni sikit-sikit boleh lah baca Quran tapi kalau nak tajwid betul-betul aku tak berapa mahir Man. Maklumlah aku masa sekolah rendah dulu selalu ponteng mengaji Quran sebab takutkan guru Quran yang garang.” Abu membuat pengakuan kepada Azman.

Man: “Surah Al-Nisaa’ ayat ke-3…bacalah terjemahan dan tafsirnya. Abu, apa dah jadi kepada masyarakat Melayu Islam kita di Malaysia? Cuba kau lihat drama, filem, dokumentari semuanya berkisar tentang keburukan poligami. Hatta drama nur kasih pun yang disebut-sebut menampilkan kebaikan poligami pun sebenarnya ingin menunjukkan poligami itu negatif. Siapakah kita yang hendak menyatakan apa yang diturunkan oleh Allah itu tidak baik, tidak bagus. Na’uzubillahimin zalik.” Azman mengemukakan hujahnya kepada Abu supaya Abu sedar tentang realiti masyarakat Melayu Islam sekarang yang semakin jauh memahami ajaran Islam yang sebenar. Abu menggeleng-gelengkan kepalanya tanda kesal dengan suasana yang sedang berlaku sekarang.

Abu: “Teruskan…teruskan.” Abu semakin ingin tahu apa yang selama ini dianggapkan sebagai remeh-temeh saja bila ada orang bercakap pasal poligami di kedai-kedai kopi.

Man: “Abu, aku pernah mendengar di radio, orang yang bergelar cendikiawan, ketika ditemuramah mengatakan risiko kepada isteri-isteri yang bermadu dengan jangkitan penyakit kelamin. Astaghfirullah, Abu, dah berapa ramai lelaki Muslim sejak zaman Nabi Muhammad S.A.W. lagi yang beramal dengan pensyariatan poligami ini dan mereka tidak menghadapi masalah penyakit kelamin. Adakah kita hendak mengatakan yang dengan berpoligami maka risiko jangkitan penyakit kelamin akan bertambah dan poligami tak sepatutnya dipraktikkan? Abu, aku rasa ini seolah-olah mencabar apa yang telah diturunkan oleh Allah Taala yang Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui apa yang baik untuk makhluknya yang bernama manusia. Aku juga berharap agar orang yang mengeluarkan kenyataan ini supaya bertaubat dan memohon ampun kepada Allah sebelum dia dipanggil pulang oleh Allah.” kata Azman lagi yang membuat Abu terpegun.

bersambung…iA

Advertisements

Bicara Poligami…(14)

Di antara kenapa wanita-wanita Islam di Malaysia tidak menerima suami berpoligami berdasarkan kajiselidik yang kawan saya lakukan adalah seperti berikut:

1.Suami “main kayu tiga” terlebih dahulu dibelakang isteri sehingga akhirnya diketahui oleh isteri.
2. Suami gagal melaksanakan tanggungjawabnya terhadap isteri dan anak-anak yang sedia ada sama ada dari sudut fizikal dan mental.
3. Suami berkahwin di Selatan Thailand terlebih dahulu barulah hendak memberitahu kepada isteri sehingga isteri memohon cerai kepada suami.

Katanya lagi apabila isteri membenarkan suaminya berpoligami, ia hanya 30% diskaun untuk pada hakim membenarkan suami berpoligami. Ini adalah berdasarkan kepada aduan ketidakadilan yang berlaku apabila suami berpoligami.

Walaubagimanapun ia masih terbuka untuk dikritik dan sedia menerima kritikan.

POLIGAMI…Kebahagiaan Yang Dicari @ Kesengsaraan Yang Dituju…

Komen MilkyWay27:   Satu artikel yang sangat baik drpd blog ustaz rushdan…bacalah dan fahamilah terutama pendakwah-pendakwah di jalan Allah…

Dalam post yang terdahulu saya ada menyebut tentang rintihan seorang teman berkenaan isterinya yang tidak lagi mempercayai kejujurannya setelah berpoligami dengan kebenaran isterinya setelah 18 ke 20 tahun mereka sama-sama melayarkan bahtera perkahwinan.Saya suka untuk menjadikan perbincangan ini satu entri yang berasingan walaupun ianya berpijak  di atas asas-asas maani yang saya sebutkan didalam post yang lalu(Kebahagiaan Rumahtangga…).Malah post-post yang terdahulu daripada AGAMA ADALAH KEJUJURAN, MENGENAL DIRI DAN HAKIKAT KEHIDUPAN… semuanya adalah berkaitan dalam memahami apa yang akan saya utarakan.

Manhajiah Berfikir Menuntut Keberanian Mengungkapkan Kebenaran…

Manhajiah dalam berfikir dan dalam memberikan apa-apa penyelesaian kepada masalah masyarakat, menuntut  kita  berani dalam mengungkapkan sesuatu yang belum kita lalui dan tidak semestinya kita melaluinya…dan jika kita ditakdirkan melaluinya belum pasti apa yang kita impikan tercapai sepenuhnya… Seperti seorang Pendakwah yang mengungkapkan ciri-ciri Imam atau pemerintah yang Adil, tidak semestinya dia kena jadi pemerintah atau pemimpin yang  berjaya melaksanakan keadilan baru boleh dia memperkatakan tentang keadilan pemimpin.begitu juga apabila dia ditakdirkan menjadi pemimpin tidak semua apa yang diimpikan akan menjadi kenyataan…Tetapi… “Tentunya berbeza di antara seorang yang melihat dengan seorang yang buta apabila melalui sesuatu jalan…”

Bersedia Sebelum Ia Berlaku…

Sebenarnya persoalan-persoalan yang saya utarakan di dalam post yang lalu adalah bertujuan membuka minda dan meletakkan sesuatu itu pada tempatnya yang betul. Saya sengaja mengolah persoalan seperti itu dan agak menusuk  kelubuk hati yang paling dalam bagi mereka yang terasa,kerana sesuatu kekeliruan yang berpunca daripada silap faham secara akli (fikiran semata-mata) lebih mudah untuk diuraikan dengan hanya membawa beberapa hujjah logik sudah cukup.Tetapi sesuatu kekeliruan yang berpunca daripada perasaan (yang asasnya adalah nafsu ; nafsu di sini adalah inginkan keselesaan sepenuhnya tanpa saingan) ia tidak mudah untuk diselesaikan melainkan mesti di asingkan antara akal dan perasaan dengan soalan-soalan yang menggugat…supaya akal bebas berfikir tanpa gangguan emosi yang menyerabut.

Itulah yang saya faham daripada uslub al Quraan apabila menangani satu-satu isu membabitkan perasaan(juga dalam bab Poligami). Itulah uslub Surah al Tahrim yang menghentak perasaan sampai kelubuk hati yang paling dalam kepada dua wanita yang paling mulia di muka bumi ketika itu yang digelar “Ummahat al Mukminin” Ibu para Mukmin (Aisyah r.a dan Hafsah r.a  dan menjadi pengajaran kepada yang lain…)dengan hentakan berbentuk cabaran dan ugutan daripada Yang Maha Berkuasa apabila berlaku kesilapan dalam menguruskan perasaan dengan cara yang tidak betul sehingga melahirkan tindakan yang tidak betul dan mengesani tindakan Nabi s.a.w.

“ Jika kamu berdua bertaubat kepada Allah (wahai isteri-isteri Nabi, maka itulah yang sewajibnya), kerana sesungguhnya hati kamu berdua telah cenderung (kepada perkara yang menyusahkan Nabi); dan jika kamu berdua saling membantu untuk (melakukan sesuatu yang) menyusahkannya, (maka yang demikian itu tidak akan berjaya) kerana sesungguhnya Allah adalah Pembelanya; dan selain dari itu Jibril serta orang-orang yang soleh dari kalangan orang-orang yang beriman dan malaikat-malaikat – juga menjadi penolongnya.

Boleh jadi, jika Nabi menceraikan kamu, Tuhannya akan menggantikan baginya isteri-isteri yang lebih baik daripada kamu, – yang menurut perintah, yang ikhlas imannya, yang taat, yang bertaubat, yang tetap beribadat, yang berpuasa, – (meliputi) yang janda dan yang anak dara.”

[al Tahrim : 4-5]

Apa lagi perkataan yang lebih keras dan menusuk kalbu kepada seorang wanita yang bersuami dalam rumahtangga bahagia dan suaminya itu orang yang paling mulia di muka bumi ini daripada perkataan dalam uslub ugutan “Menceraikan dan menggantikan dengan orang yang lebih baik…” Kita bandingkanlah siapa kita dan siapa suami kita untuk tidak terasa dengan teguran seperti ini…Rasulullah hanya cenderung untuk tidak lagi makan madu yang dimakannya  di rumah salah satu daripada isterinya kerana ingin mera’ikan perasaan isteri-isterinya yang lain lalu ditempelak oleh Allah: (al Tahrim ayat 1)

Wahai Nabi! Kenapa engkau haramkan (dengan bersumpah menyekat dirimu daripada menikmati) apa yang dihalalkan oleh Allah bagimu, (kerana) engkau hendak mencari keredaan isteri-isterimu? (Dalam pada itu, Allah ampunkan kesilapanmu itu) dan Allah sememangnya Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Ayat ini amat jelas menunjukkan satu penegasan daripada Allah supaya mengembalikan kepada asas pemikiran yang betul dalam membuat apa-apa pertimbangan (sebagai Neraca) dalam apa-apa hal dan tidak melayan perasaan yang berbagai daripada pihak yang pelbagai kerana perasaan ini seperti yang saya pernah ungkapkan dulu bahawa:

” Emosi hanya penting untuk memahami serta menggambarkan sesuatu yang bersifat emosi…tetapi dalam menyelesaikan perkara emosi asas pemikiran rasional adalah dituntut kerana emosi sifatnya tidak tetap adapun pemikiran ia bersifat tetap berdasarkan maklumat yang tepat…”

Sesiapa yang menjiwai uslub al Quraan Zauq Quraani“ akan dapat merasakan betapa tinggi dan beratnya  Tarbiyyah jiwa (Tazkiyyah al Nafs) yang diterima dan dilalui oleh para isteri Nabi, sudahlah mereka ditegur dengan teguran yang begitu keras dan menusuk hati , malah isu rumahtangga mereka  dipamerkan kepada khalayak umum oleh Yang Maha Mengetahui…(bagi menjadi teladan kepada generasi seterusnya  hingga qiamat…) dan itulah Tarbiyyah dan itulah Maqam Qudwah sebenarnya bagi seorang wanita Muslimah…

Oleh itu seseorang itu boleh dianggap berjaya dalam tarbiyyahnya apabila dia berjaya melepasi keadaan paling sukar serta rumit dalam hidupnya dan dalam keadaan itu dia masih boleh bertindak  mengikut asas pemikiran yang betul dan tidak terpengaruh dengan tekanan perasaannya…

Oleh itu bagi seorang wanita mukminah ( saya belum berbicara tetang lelaki) apabila Allah mentakdirkan dia berhadapan dengan isu poligami atau ujian hidup dalam rumahtangga berpoligami sebenarnya Allah ingin mengangkat martabatnya dari sudut “Tazkiyatu al Nafs” (pembersihan jiwa) ke martabat yang paling tinggi apabila dia dapat melaluinya dengan berpandukan segala tindakannya berasaskan asas pemikiran yang betul (yg diajar oleh al Quraan dan Sunnah) tanpa melayan pujuk rayu perasaanya…kerana itulah keadaan yang paling berat dan rumit bagi seorang wanita…dan apabila dia berjaya  melepasinya dengan taufiq dan hidayah Allah dia akan berada di “Maqam Qudwah ” walupun mungkin tidak menyerupai maqam para Ummahat al Mukminin dan juga Sarah Dan Hajar…

Bagi saya isu Poligami ini adalah satu perkara yang lumrah, sama ada kita suka atau tidak ia tetap akan berlaku kerana ia diharuskan… Dalam keadaan ia tidak diharuskan oleh undang-undang atau agama lainpun ia tetap berlaku melalui pintu belakang…Persoalannya adakah kita hendak membiarkan ia  berlaku begitu sahaja  dan berdiam seribu bahasa tanpa terurus? atau kita sebagai orang yang dikurniakan kebijaksanaan tampil untuk menguruskannya. Sekurang-kurang menguruskan daripada segi “Persiapan Minda Yang Betul” terhadapnya dan selok beloknya. Supaya apabila ia berlaku ia tidak akan membawa kepada keadaan kelam klibut yang banyak menjejaskan dan menggadaikan perkara-perkara asas yang lain… ATAU kita sanggup membiarkan saja pengarah filem dan para artis untuk melakonkan aksi contoh Poligami terbaik sebagai Solution kepada masyarakat…? Dan kita sebagai kumpulan dakwah atau orang yang ingin kembali kepada Islam hendaklah menjauhkan diri daripada berbicara tentangnya apalagi untuk mempraktikkannya kerana ia melambangkan sex yang selalunya jijik untuk dibicarakan…?

Atas asas ini saya mengambil inisiatif ini untuk kali ini, dengan cara saya tersendiri bagi merawat beberapa aspek Tarbiyyah yang saya nampak dan  dapat fahami daripada al Quraan dan Sunnah semoga ianya dapat memberi sumbangan manfaat kepada masyarakat (terutamanya pembaca ).Dan saya akan utarakan idea-idea  itu melalui sub tajuk berikut:

NasihatKu… Kepada Pasangan Berpoligami

-Suatu Takdir yang Mesti Dihadapi

– Menerima Hakikat.. Satu Yang akan Meringankan

– Syarat Tempat Rujukan

– Kebahagiaan Itu Tempatnya adalah di Hati

DAN SETERUSNYA…

NasihatKu… kepada yang bercadang untuk memulakannya

Nasihatku… kepada para isteri yang belum bermadu

Nasihatku… kepada para wanita yang belum bersuami

Nasihatku… kepada pengamal monogami terhadap kawan berpoligami

Sumber:   http://nasihatku.wordpress.com/2009/07/07/poligami-kebahagiaan-yang-dicari-kesengsaraan-yang-dituju/

Saya Nak Jadi Isteri Kedua

“Awak sudi jadi isteri kedua saya?” tanya Zuhdi tegas dan yakin.

Tiba-tiba mata Fatimah merah, air mata mula bergelinang di kelopak bawah.

“Tak sangka awak sudah beristeri!

Awak jahat! Sanggup mempermainkan hati saya.

Awak ingat saya tiada maruah? Hah!” pekik Fatimah dengan suara tersekat-sekat.

Mata Zuhdi liar melihat kiri kanan, mungkin ada sesiapa yang memandang perlakuan dia dan Fatimah. Bukan takutkan pandangan manusia, tetapi lagak Fatimah langsung tidak selari dengan penampilannya.

“Saya ingat kita lama berkawan, awak masih bujang. Tapi rupa-rupanya… ” Fatimah mula sebak.

“Tak. Maksud saya…” “Sudah! Jangan bermulut manis lagi. Cukup!” potong Fatimah dengan kasar. “Awak nampak macam ‘alim, tapi sanggup menipu saya.

Dan awak sanggup melamar saya menjadi isteri kedua awak. Awak ingat saya ni siapa? Saya rasa terhina tau” suara Fatimah semakin tinggi, setinggi egonya.

Zuhdi diam seribu bahasa. Dia sudah tahu `Fatimah’ di sebalik Fatimah yang dia kenal selama ini, seorang yang menjalani tarbiyah Islam sejak dari universiti lagi tapi ini jawapan yang diterima olehnya. Fatimah bergegas dari situ sambil mengelap air mata dengan tudung labuhnya berwarna kelabu. Dalam hatinya, Zuhdi seolah-olah menghinanya apabila memujuknya untuk bermadu. 

Zuhdi muram. Namun masih terselit kekecewaan di sudut hatinya. Kekasih hatinya belum bersedia rupa-rupanya. “Ada hikmah,” bisik hati kecil Zuhdi, sekecil pandangannya terhadap Fatimah.Hujung minggu berjalan seperti biasa. Program-program dakwah menyibukkan jadual Zuhdi sebagai seorang muslim yang beramal dengan apa yang diyakininya.

Duitnya banyak dihabiskan untuk memenuhi tuntutan dakwah yang seringkali memerlukan pengorbanan yang tidak berbelah bagi. Itulah yang menjadi pegangannya sejak dia mengenali fikrah Islam semasa di tahun satu universiti kejuruteraan teknologi.

Dia amat bersyukur dan berterimakasih kepada Farhan kerana telah mengajaknya mengikuti program perkhemahan walaupun pada mulanya dia enggan. Matlamatnya pada mulanya ialah untuk menumpukan sepenuh masa dengan pelajaran kerana dia ingin berjaya dengan cemerlang. “Ikut dakwah pun boleh berjaya dengan cemerlang, malah boleh dapat “double“, ujar Farhan kepada Zuhdi. “Double? camne tu? tanya Zuhdi ingin tahu.

“Cemerlang di dunia, cemerlang di akhirat, cemerlang di dunia hanya sementara je, cemerlang di akhirat forever,” kata Farhan dengan penuh keyakinan terpancar di wajahnya yang berseri dek banyak beribadah.

Itulah kata-kata power daripada Farhan kepada Zuhdi sepuluh tahun yang lalu yang membuatkan hatinya tersentuh.

Seni dalam berdakwah.

Namun, hatinya tegas dan yakin bahawa inilah jalannya. Jalan dakwah yang akan membawa dia menemui Tuhannya dengan hati yang tenang serta bahagia di hari akhirat nanti.

Keyakinan serta keaktifan Zuhdi berdakwah sedikit sebanyak memenangi hati gadis-gadis dalam jemaahnya. Malah, Zuhdi dilihat sebagai calon suami yang bakal memandu keluarganya nanti ke arah memperjuangkan Islam yang dianutinya. Sudah terlalu ramai muslimah yang menaruh hati padanya, namun, Fatimah terlebih dahulu rapat dan memenangi hati Zuhdi. Bagi Fatimah, Zuhdi seperti pelengkap kepada dirinya. Namun, hanya sehingga saat Zuhdi melamarnya menjadi isteri kedua. Zuhdi masih lagi aktif dalam dakwah meskipun hubungannya dengan Fatimah nampak seperti tiada jalan penyelesaian. Dia mahu berbaik dengan Fatimah, namun sikap Fatimah yang keras dan kurang memahami erti dakwah membantutkan usaha Zuhdi tersebut. Bagi Fatimah, Zuhdi tak ubah seperti lelaki lain. Gerak kerja dakwah Zuhdi berjalan seperti biasa. Siangnya ke hulu ke hilir memenuhi program serta amal jariah kepada masyarakat. Malamnya sibuk dengan mesyuarat dengan sahabat-sahabat seangkatannya. 

Zuhdi semakin percaya jalan dakwahnya, sama sekali dia tidak akan berganjak dari jalan ini hatta datang ancaman sebesar gunung sekalipun. Dia terlalu matang, jauh sekali daripada pemikiran pendakwah lain yang semudanya. Namun, Allah s.w.t. Maha Mengetahui lagi Maha Pemurah. Sekali lagi Dia menghantar seorang perempuan bagi menguji Zuhdi – sama ada dia menjadi pemangkin atau perencat bagi dakwah Zuhdi. Zuhdi takut dirinya akan menjadi futur disebabkan lamarannya ditolak oleh Fatimah. Sudah ramai sahabat-sahabatnya menjadi futur dek kerana mengejar kemewahan dunia – sibuk kerja sehingga mengabaikan tugas dan tanggungjawab sebagai seorang dai’.

Suatu petang dalam suatu program dakwah di sebuah madrasah, Zuhdi dikejutkan dengan luahan ikhlas dari sahabat lamanya, Nusaibah. Zuhdi sekali lagi gusar takut-takut Nusaibah tidak dapat menjadi sayap kiri perjuangannya selepas berumahtangga nanti. Nusaibah yang kurang dikenalinya adakah sama seperti Fatimah atau tidak?

Zuhdi bercelaru, tetapi tidak bermakna lamaran Nusaibah ditolak kerana dia belum mencubanya. Dia meminta sedikit masa untuk memikirkan keputusan tersebut. Setelah merisik Nusaibah daripada beberapa sahabat terdekatnya, Zuhdi berjumpa dengan Nusaibah bertemankan sahabat baiknya. Dengan tegas dan yakin, sekali lagi Zuhdi mengulangi soalan yang pernah ditanya kepada Fatimah.

“Awak sudi jadi isteri kedua saya?” tanya Zuhdi tanpa segan silu.

“Sudi,” jawab Nusaibah ringkas.

“Er, betul ke ni?” tergagap Zuhdi menerima jawapan Nusaibah yang tenang dan yakin.

Nusaibah mengangguk kepalanya sedikit. Langsung tiada rasa takut mahupun kecewa apabila lamaran sebagai isteri kedua yang dilafazkan oleh Zuhdi.

“Kenapa saya?” tanya Zuhdi ingin tahu.

“Saya ingin membantu gerak kerja dakwah awak,” jawab Nusaibah yakin tetapi sedikit malu.

“Baiklah,” jawab Zuhdi tersenyum.

Akhirnya, Zuhdi dikurniakan sayap kiri yang sangat membantu dalam gerak kerja dakwahnya selama ini.

Setelah seminggu mendirikan rumahtangga bersama Nusaibah, Zuhdi terasa dakwahnya semakin laju. Jadualnya senang, pakaiannya dijaga, makannya disedia. Malah, Nusaibah sangat membantu gerak kerja Zuhdi semampu mungkin. Setiap kali turun ke lapangan untuk berdakwah, Zuhdi membawa Nusaibah untuk membantu kerja dakwah seadanya. Kadang-kala letih menyinggah Nusaibah. Suaminya terlalu kerap keluar berdakwah, seperti robot. Namun, inilah yang dia yakini sebelum berkahwin dengan Zuhdi. Membantu suami melancarkan gerak kerja dakwah. Nusaibah juga berjaga-jaga takut dirinya pula yang menjadi pembantut atau penghalang dakwah suaminya.

“Abang, saya nak tanya boleh?” sapa Nusaibah dalam kereta sewaktu dalam perjalanan ke sebuah program dakwah.

“Ye sayang?” jawab Zuhdi sambil memandu.

“Abang tak pernah pun bawa saya jumpa isteri pertama abang,” luah Nusaibah yang sangat teringin berjumpa dengan madunya.

“Dah sampai sana nanti, kita akan jumpa,” Zuhdi menoleh sedikit ke arah Nusaibah, sambil tersenyum.

“Ye ke? Dia datang program tu rupanya,” jawab Nusaibah riang. Hatinya berdebar ingin berjumpa madunya yang banyak membantu Zuhdi dalam gerak kerja dakwah.

Di sudut kecil Nusaibah, dia merendah diri kerana usahanya membantu dakwah suaminya hanya sedikit berbanding dengan isteri pertama Zuhdi yang banyak membantu selama ini. Tidak hairanlah Zuhdi aktif dalam dakwah sebelum ini.

“Kita dah sampai,” Zuhdi membuka pintu keretanya sambil memegang beg berisi fail di tangannya. 

Zuhdi berdiri, mengadap ke arah sebuah khemah di hadapan masjid, lalu menoleh ke arah Nusaibah yang berdiri di sebelah kiri kereta.

“Itu isteri pertama abang,” Zuhdi menuding jari ke arah khemah tersebut.

“Mana bang?” Nusaibah mengecilkan matanya, fokusnya mencari arah jari Zuhdi.

“Yang mana satu bang,” Nusaibah meninggikan sedikit hadapan kakinya.

“Siapa nama isteri pertama abang?” Nusaibah sangat berdebar. 

Zuhdi tersenyum lebar, memandang Nusaibah penuh tenang.

“’Aisyah, orang Kelantan, ” jawab Zuhdi.