MilkyWay27

Believe, Steadfast, Success

Nak buat baik ada cubaannya…

1 Komen

Pada satu masa dahulu, Ahmad, (bukan nama sebenar) tinggal di sebuah kawasan luar bandar untuk bekerja sebagai jurutera kilang. Dia tinggal berseorangan di rumah besar yang diberi oleh syarikatnya. Dia adalah seorang yang komited di dalam mengikuti ceramah-ceramah agama sejak di universiti lagi. Oleh kerana tempat tinggalnya agak jauh dari tempat pengajian agama, Ahmad terpaksa berulang-alik setiap minggu untuk mempelajari kuliah agama kerana dia tidak mahu ketinggalan pelajaran yang telah diikutinya selama ini.

“Aku mesti hadir program ni, walaupun terpaksa menaiki motorsikal keseorangan pada waktu malam.” kata Ahmad di dalam hati. Petang tadi semasa bekerja di kilang, kakak kantin telah memberitahunya yang jalan yang selalu dilalui oleh Ahmad pada waktu malam agak menyeramkan dari maklumat orang ramai.

‘Ini ujian untuk aku, samada aku terus datang kuliah atau duduk di rumah saja tengok TV.” Ahmad bertanya kepada dirinya. “Baik aku attend program dari duduk saja di rumah, nanti masa naik motor, aku baca quran kuat-kuat.” katanya di dalam hati dengan penuh yakin.

Alhamdulillah, dia telah berjaya mengharungi cubaan itu walaupun dalam hatinya merasa sangat berat pada mulanya. Dia tabah menghadapi dugaan yang bergolak di dalam jiwanya kerana dia mahu mempraktikkan apa yang dipelajari dalam setiap program-program keagamaan yang telah diikutinya sejak beberapa tahun yang lalu. Sekiranya dia tidak memecahkan perasaan takutnya pada masa itu mungkin dia sudah tidak berminat saat ini untuk menghadiri program agama di tempatnya. Dia masih ingat pada suatu tengah malam, dia melintasi kawasan itu dengan membaca quran sekuat-kuatnya bagi menghilangkan perasaan takutnya.

“Aku minta pertolongan daripada Allah dari perasaan takut, aku hanya takut kepadaMu saja, ya Allah,” jerit Ahmad di dalam hatinya.

Kini, dia perlu menaiki kereta beberapa minit saja untuk sampai ke tempat-tempat pengajian tanpa rasa ada gangguan, mungkin gangguan yang akan timbul ialah desakan hati supaya malas, duduk di rumah atau pergi membeli-belah pada masa kuliah agama diadakan.

Dia perlu tawadhuk dan merendah dirinya untuk tetap istiqamah di dalam program-program yang bertujuan untuk memperbaik dirinya dan juga keluarganya.

“Ya Allah, Engkau tetapkanlah hatiku ini di atas jalan kebaikan dan Engkau jadikanlah orang-orang yang soleh sebagai teman-temanku,” doa Ahmad ketika selesai solat tahajjud pada malam yang hening itu…

Author: milkyway27

Aku adalah seorang insan yang hanya mengharapkan keredhaan Allah di dalam mengharungi kehidupan dunia yang sementara ini. Namun aku menyedari bahawa untuk mendapat kasih dan rahmah Allah itu memerlukan pengorbanan yang tinggi yang datang dari hati nurani yang ikhlas yang beribadat semata-mata kerana Allah, Rabbul 'Alamin.

One thought on “Nak buat baik ada cubaannya…

  1. banyak dugaan yang datang sehingga melemahkan diri kita..pada masa yang sama,kita kadang2 cuba untuk mengatasi kelemahan itu dengan menguasai keseluruhan masalah yang menimpa..wallahualam

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s