MilkyWay27

Believe, Steadfast, Success

Bicara poligami…(11)

Tinggalkan komen

Kita sambung topik poligami ini. Adalah sesuatu yang sangat menghairankan penulis bila ada sesetengah orang yang berpendapat isu poligami adalah sesuatu yang kurang penting. Mungkin faktor umur seseorang juga memainkan peranan kenapa sesetengah orang kurang berminat atau menganggap isu poligami ini adalah untuk keseronokan semata-mata. Ada yang berkata seseorang lelaki yang berumur 40 tahun dan ke atas sahaja yang boleh memahami poligami dan boleh dibawa berbincang…saya setuju dengan pandangan ini dan saya sendiri pun sudah berusia lebih dari 40 tahun. Walaubagaimanapun poligami adalah salah satu daripada syariat-syariat Islam yang banyak jadi apa-apa pun ianya adalah sebahagian dari agama Islam. Kita ambil contoh bab munakahat sekiranya kita berbincang bab munakahat dengan kanak-kanak sekolah rendah tentunya tidak memberi kesan apa-apa sebabnya pemikiran mereka belum mencapai tahap boleh memahami apa yang dibincangkan. Begitu contohnya sekiranya subjek kalkulus diajar kepada kanak-kanak darjah satu tentulah mereka tidak memahaminya kerana perkara yang diutarakan  kepada mereka adalah terlalu tinggi dan amat sukar difahami kecuali yang betul-betul genius.

Sebagaimana  yang diperkatakan oleh Syeikh Dr. Yusof Al-Qardawi di dalam kitabnya “The Status of Women in Islam” iaitu Islam adalah satu agama yang memenuhi keperluan setiap anggota masyarakat samada yang tua atau muda, yang tinggal di bandar atau di luar bandar, yang tinggal tetap di sesuatu tempat atau nomad, yang tinggal di negeri sejuk atau di negeri panas pendek-kata di mana-mana sahaja kerana Islam adalah agama yang berbentuk global dan sesuai untuk setiap tempat dan zaman. Islam adalah satu cara hidup yang diatur oleh Allah Taala untuk manusia sejagat tak kira warna kulit, tak kira bangsa, tak kira bahasa, tak kira budaya dan tempat tinggal. Itulah keindahan Islam.

Sebenarnya manusia tidak ada autoriti untuk mengubah apa yang telah ditetapkan oleh Allah Taala. Cuba kita renung sejenak apa yang telah kita pelajari dari tarbiyah guru-guru kita tentang penerimaan Islam yang syumul…tentulah kita meyakini apa-apa yang telah disyariatkan kepada kita adalah untuk kebaikan kita di dunia dan di akhirat. Marilah kita sama-sama redha dengan apa yang telah ditetapkan oleh Allah Taala mudah-mudahan kita akan mendapat rahmatNya. Janganlah kita mudah terpengaruh dengan fahaman-fahaman misionari dan orientalis yang sentiasa berusaha untuk mengelirukan ummat Islam supaya lari dari landasan syarak. Dan mereka, misionari dan orientalis ini telah menggunakan isu talak dan poligami untuk mencari kelemahan-kelemahan di dalam Islam. Kita berdoa kepada Allah Taala supaya meneguhkan keimanan kita dan sentiasa redha dengan apa yang telah ditetapkan oleh Allah Taala ke atas kita.

Segala yang baik itu datangnya daripada Allah Taala dan apa yang lemah itu adalah daripada kelemahan dan kesilapan penulis sendiri.

Author: milkyway27

Aku adalah seorang insan yang hanya mengharapkan keredhaan Allah di dalam mengharungi kehidupan dunia yang sementara ini. Namun aku menyedari bahawa untuk mendapat kasih dan rahmah Allah itu memerlukan pengorbanan yang tinggi yang datang dari hati nurani yang ikhlas yang beribadat semata-mata kerana Allah, Rabbul 'Alamin.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s