MilkyWay27

Believe, Steadfast, Success

Bicara Poligami… (8)

Tinggalkan komen

Diskusi penulis di alam siber ttg poligami,

ye setuju doa adalah otak ibadat…di samping berdoa kita juga kena berusaha…sedarkan masyarakat…masyarakat ada yg kurang faham ttg agama Islam…jadi tugas kita yg faham ni lah kena dakwah kat depa…xleh dok diam dlm rumah saje..kena bersuara ape yg kita tahu. kena sampaikan walaupun satu ayat je…

tambah skrg ni Allah bagi mudah nak berdakwah melalui internet mcm kita tengah berdiskusi skrg ni…kalu nak pergi dengar kuliah kt masjid mungkin x sempat sbb sibuk dgn kerja, rumah dll…

sbb tu dari awal sya sebut iaitu memberi kefahaman kpd masyarakat tu satu yg berat sbb ada yg dah jadi “sebati” dan budaya cthnya “membenci” pensyariatan poligami ni sudah menular dalam masyarakat dan ditambah pula dgn mass media yg saban hari membicarakan/menayangkan citer -ve about poligami.

peristiwa buruk ttg org yg mengamalkan poligami mmg ada tapi yg baik pun ramai…sahabat R SAW ramai yg praktis poligami ini tapi x ditonjolkan di dlm sirah…

kalu nak kata keburukan poligami ni, keburukan pun ada berlaku pada perkahwinan pertama (yg beristeri satu) spt mengabaikan tanggungjawab sbg suami, tidak memberi nafkah zahir & batin kpd isteri, dsbnya tapi itu bukan bermakna perkahwinan tu yg x elok tapi pengamalnya yg x mengikut sistem yg betul.

sistem dah elok tapi org yg melaksanakannya itu yg bermasalah. sistem poligami dah elok tapi org yg melaksanakan tu yg tidak mengikut peraturan2 yg telah ditetapkan…Allah Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui.

Author: milkyway27

Aku adalah seorang insan yang hanya mengharapkan keredhaan Allah di dalam mengharungi kehidupan dunia yang sementara ini. Namun aku menyedari bahawa untuk mendapat kasih dan rahmah Allah itu memerlukan pengorbanan yang tinggi yang datang dari hati nurani yang ikhlas yang beribadat semata-mata kerana Allah, Rabbul 'Alamin.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s