MilkyWay27

Believe, Steadfast, Success

Kisah Teladan – 2

Tinggalkan komen

Ada seorang kawan saya yang berasal daripada Indonesia menceritakan sebuah kisah benar yang berlaku di Mesir. Kawan saya mendapat cerita ini daripada kawannya yang belajar di Mesir. Ceritanya begini:
Ada seorang ustazah orang arab Mesir yang menolak peraturan poligami dan yang lebih dahsyat lagi dia menyebut ketidakpuasan hatinya tentang poligami di dalam ceramah-ceramahnya. Waktu itu umurnya lebih kurang 27 tahun. Keadaan ini berlarutan selama lebih kurang 7 tahun dan ustazah ini masih lagi belum dilamar orang. Memandangkan umurnya sudah mencecah 34 tahun tapi masih belum berkahwin maka timbullah di hatinya keinsafan tentang apa yang telah dilakukannya yang akhirnya dia menerima peraturan poligami sebagaimana yang disyari’atkan oleh Islam.
Pada satu hari datang seorang kaya yang ingin melamarnya untuk menjadikannya isteri kedua dan maka pergilah orang kaya itu dengan niat untuk melamar ustazah tersebut berjumpa  dengan kakaknya. Oleh kerana kakaknya tidak mengetahui yang adiknya sudah berubah iaitu sudah menerima hukum poligami maka dia mengatakan kepada orang kaya itu supaya membatalkan sahaja niatnya untuk berkahwin dengan adiknya kerana adiknya adalah seorang yang menolak peraturan poligami. Orang kaya itu tidak jadi memperisterikan ustazah itu. Kakaknya memberitahu kepada adiknya tentang peristiwa itu. Ustazah itu terkejut lantas memberitahu kakaknya yang dia telah insaf dan tidak lagi menolak peraturan poligami seperti mana yang dilakukannya dahulu. Ustazah itu mengatakan kepada kakaknya yang sekiranya dia menjadi isteri kedua dia ikhlas membenarkan suaminya berkahwin untuk isteri yang ketiga. Wallahu a’lam.

Author: milkyway27

Aku adalah seorang insan yang hanya mengharapkan keredhaan Allah di dalam mengharungi kehidupan dunia yang sementara ini. Namun aku menyedari bahawa untuk mendapat kasih dan rahmah Allah itu memerlukan pengorbanan yang tinggi yang datang dari hati nurani yang ikhlas yang beribadat semata-mata kerana Allah, Rabbul 'Alamin.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s