MilkyWay27

Believe, Steadfast, Success

Satu hari…

Tinggalkan komen

Pada hari Sabtu lepas, penulis menerima sebuah sms daripada rakan sekerja penulis. Berita sedih. Salah seorang rakan sekerja penulis telah meninggal dunia akibat diserang sakit strok. Beberapa hari sebelum itu, penulis sempat minum petang bersama-sama dengan arwah di cafeteria. Sungguh tak disangka. Memang begitulah lumrah hidup, kematian akan datang pada bila-bila masa. Tidak dilewatkan dan tidak dipercepatkan. Masanya sudah ditentukan. Tak kira apa penyakit yang menimpa sekalipun kematian pasti datang mengikut jadual yang telah ditetapkan oleh yang Maha Berkuasa. Apa yang penting bagi kita ialah bersiap siaga sepanjang masa. Maksud penulis bersiap untuk kita menghadapi kematian. Yang selalu kita dengar ialah orang lain yang meninggal dunia bukan kita. Bukan lagi kita.

Bayi baru lahir pun ada yang meninggal dunia. Remaja belasan tahun ada yang mati. Orang yang baru mendirikan rumahtangga bersama pasangan yang sangat dicintai pun ada yang meninggal dunia. Orang yang baru dinaikkan pangkat, orang yang ada kereta BMW, Merc, Kanc (kancil), pun meninggal dunia. Orang yang umur baru 40 tahun-baru memulai hidup-pun ada yang mati. Orang yang lanjut usia, pencen pun ada. Bagaimana dengan diri kita? Bersediakah kita untuk menghadapi saat-saat kematian? Cukupkah amalan baik yang telah kita lakukan setiap hari? Ayuh! Kita bangkit melawan nafsu kita yang sentiasa hendak hidup seronok-seronok dengan mengabaikan suruhan Allah Taala. Kita bangun dari tidur lena dan kuatkan semangat untuk mengislah diri supaya menjadi insan soleh. Ayuh! Sama-sama kita berlumba mengejar syurga yang kekal abadi. Ya Allah! Berilah kekuatan kepada hamba-hambaMu ini untuk mematuhi segala perintah-perintahMu dan menjauhi segala larangan-laranganMu. Amin ya rabbal ‘alamin.

Author: milkyway27

Aku adalah seorang insan yang hanya mengharapkan keredhaan Allah di dalam mengharungi kehidupan dunia yang sementara ini. Namun aku menyedari bahawa untuk mendapat kasih dan rahmah Allah itu memerlukan pengorbanan yang tinggi yang datang dari hati nurani yang ikhlas yang beribadat semata-mata kerana Allah, Rabbul 'Alamin.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s