MilkyWay27

Believe, Steadfast, Success

Tiga Persoalan Asas Yang Mesti Dijawab

Tinggalkan komen

Ada tiga persoalan asas yang perlu kita tanya diri kita sendiri.

  1. Dari mana kita datang?
  2. Kenapa kita datang ke muka bumi ini?
  3. Ke manakah kita akan dikembalikan?

Mari kita renung diri kita. Adakah kita pernah terfikir untuk mengeluarkan persoalan yang begitu asas ini di dalam hati kita? Bagi seorang jurutera, dia mungkin pernah menjawab soalan rumit termodinamik atau jet combustion. Bagi seorang doktor, dia mungkin pernah menyelesaikan masalah pengaliran darah di dalam otak atau soalan anatomi yang kompleks. Seorang jurutera nuklear pula mungkin pernah menemui formula atom yang sofistikated. Seorang pakar matematik pula mungkin pernah menjawab soalan kalkulus yang memerlukan super komputer untuk mencari penyelesaiannya. Tidak kurang juga seorang ahli astronomi membuat pengiraan yang panjang bagi kedudukan sesuatu bintang atau galaksi.

Walaupun soalan-soalan kompleks atau penemuan-penemuan yang canggih yang dijumpai oleh manusia di zaman ini, namun kita mesti kembali kepada tiga persoalan asas seperti di atas. Supaya kita mengenal siapa kita sebenarnya. Apa tujuan hidup kita di dunia ini. Adakah matinya kita sama seperti matinya kucing atau anjing di jalanan. Cuba kita lihat ke langit! Bagaimana burung-burung terbang Solat...salah satu ibadah kepada Allah Yang Maha Esa.di angkasa. Bagaimana jet direka. Kenapa turunnya hujan. Untuk apa. Untuk siapa. Berapa besar langit di hadapan kita. Berapa luas. Berapa jauh. Betapa cantiknya langit, awan, bulan, matahari, bintang, galaksi, dan bermacam-macam lagi yang kita lihat dengan mata kita atau dengan bantuan teleskop.

Ya Allah apa-apa yang Engkau jadikan ini tidaklah dengan sia-sia! Itulah ungkapan yang keluar dari lidah kita. Subhanallah.

 

Author: milkyway27

Aku adalah seorang insan yang hanya mengharapkan keredhaan Allah di dalam mengharungi kehidupan dunia yang sementara ini. Namun aku menyedari bahawa untuk mendapat kasih dan rahmah Allah itu memerlukan pengorbanan yang tinggi yang datang dari hati nurani yang ikhlas yang beribadat semata-mata kerana Allah, Rabbul 'Alamin.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s