MilkyWay27

Believe, Steadfast, Success

Tiga ta’

Tinggalkan komen

Kereta mewah kebanggaan manusia...Kebanyakan manusia hidup di dunia ini mengejar tiga perkara ini. Penulis namakan dengan 3 ta; wanita, harta & takhta. Kecuali orang-orang yang benar-benar beriman dengan yakin, mereka menjadikan 3 perkara ini untuk mendekatkan diri dengan Allah.

Wanita, penulis meletakkannya di tangga teratas kerana banyak sebab. Di antara sebab-sebabnya ialah godaan wanita adalah sesuatu cubaan yang berat bagi kaum lelaki. Banyak sejarah yang diketahui dari dahulu sehingga sekarang adalah berkaitan dengan cubaan wanita. Sila rujuk ayat Al-Quran surah ali-imran ayat 14.

Harta juga menjadi rebutan manusia kerana dengan harta manusia memperolehi pelbagai nikmat hidup di dunia. Dengan harta yang banyak melimpah-ruah manusia disanjungi dan dihormati oleh orang lain. Dengan harta yang banyak juga manusia boleh memiliki rumah besar, kereta besar, isteri yang cantik, makanan dan minuman yang enak. Harta dan wang ringgit menjadi rebutan kerana dengannya manusia boleh memilWanita solehah hiasan dunia paling baikiki segala-galanya; kesenangan hidup dan memenuhi tuntutan hawa nafsu.

Takhta atau pangkat satu lagi perkara yang menjadi rebutan manusia. Ada yang sanggup berpecah-belah, bermusuhan sesama saudara, dan sebagainya kerana hendakkan pangkat kedudukan di sisi masyarakat.

Cubalah kita ingat balik ayat-ayat Al-Quran yang menegaskan bahawa yang bermaksud pada hari tidak ada menafaat (faedah) harta dan anak-pinak kecuali sesiapa yang kembali kepada Allah dengan jiwa yang tenang.Kejar pangkat kerana harta...

Sama-sama kita renungkan. Adakah kita termasuk di dalam golongan jiwa-jiwa yang tenang? Atau kita masih belum puas mengejar tiga ta kerana memenuhi tuntutan nafsu syahwat? Bersediakah kita untuk bertemu dengan Allah dalam keadaan kita sekarang ini? Sama-sama kita fikirkan.

Author: milkyway27

Aku adalah seorang insan yang hanya mengharapkan keredhaan Allah di dalam mengharungi kehidupan dunia yang sementara ini. Namun aku menyedari bahawa untuk mendapat kasih dan rahmah Allah itu memerlukan pengorbanan yang tinggi yang datang dari hati nurani yang ikhlas yang beribadat semata-mata kerana Allah, Rabbul 'Alamin.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s