MilkyWay27

Believe, Steadfast, Success

Jom Kita Berfikir Sejenak!

Tinggalkan komen

 

 

“Saya kurang berminat dengan subjek sains,” kata Khadijah dari aliran sastera. “Ilmu sains susahlah, kena banyak menghafal dan pandai matematik,” tambah Muaz yang mengambil jurusan perakaunan.

Pokoknya, samada kita meminati subjek sains atau tidak, sedikit sebanyak kita perlu mempelajarinya. Sekiranya kita membaca Al-Quran, banyak ayat-ayat Allah yang menyebut tentang kejadian alam semesta atau disebut “universe” dalam BI.

Alam ciptaan AllahFirman Allah swt:

“Dan apakah orang-orang yang kafir tidak mengetahui bahawasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya. Dan dari air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakah mereka tiada juga beriman? (Surah Al-Anbiyaa’: 30)

Segala sesuatu yang diciptakan oleh Allah Taala menunjukkan dan membuktikan bahawa Allah Taala adalah Zat Yang Maha Esa. Di sini diketengahkan sedikit contoh-contoh dan selebihnya boleh diperkayakan dengan mengkaji apa yang telah dipaparkan oleh kitab Allah (Al-Quran) tentang kebesaran, keagungan, dan kekuasaan Allah Taala yang terdapat pada kitabNya yang terlihat; alam semesta yang luas ini.

Telah terbit beberapa buah buku yang membahas dengan terperinci tentang sebahagian rahsia alam yang telah ditemukan oleh ilmu pengetahuan moden, yang semuanya menjadi bukti yang nyata bagi wujudnya Allah, keMaha EsaanNya, dan kesempurnaanNya.

Apabila kita melihat bumi yang ada di alam yang sangat luas ini, maka kelihatannya amat besar dibanding dengan diri kita. Akan tetapi, apabila kita meninggalkannya sejenak, lalu memandang hamparan cakerawala serta galaksi-galaksi, bintang-bintang dan planet-planet yang ada padanya dan ditambah lagi dengan pengetahuan kita tentang penemuan ilmu moden tentang pelbagai maklumat berkenaan jumlah planet, bentuknya, besarnya, jauhnya, dan kecepatannya, maka akal kita tidak mampu menggambarkan hal tersebut. Matahari memiliki ukuran 1 250 000 kali ganda dari ukuran bumi, dan masih ada beberapa bintang yang besarnya berjuta kali ganda dari besarnya matahari.

Alam ciptaan AllahSemua planet beredar pada orbitnya masing-masing dengan tertib; tanpa terjadi perlanggaran atau kesalahan teknikal. Itulah ketentuan Zat Yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui. Unit yang digunakan untuk mengukur jarak antara bintang-bintang tersebut adalah tahun cahaya; yakni jarak yang dapat dilalui oleh cahaya dalam masa setahun. Padahal kecepatan cahaya ialah 300 000 km sesaat (jarak yang ditempuhi iaitu 300 ribu km dalam masa satu saat). Sebahagian cendikiawan dalam bidang astronomi mengatakan bahawa ada bintang yang jaraknya dengan kita adalah ratusan juta tahun cahaya malah ada yang bilion tahun cahaya. Maha Benar Allah yang telah berfirman:

“Maka Aku bersumpah dengan tempat beredarnya bintang-bintang. Sesungguhnya sumpah itu adalah sumpah yang besar kalau kamu mengetahui.” (Surah Al-Waqi’ah: 75-76).

Dan sekarang setelah 14 abad dari turunnya ayat-ayat tersebut kita mulai sedikit demi sedikit mengenali tempat beredarnya berbagai-bagai bintang serta kebesarannya. Sedang Allah swt berfirman:

Alam ciptaan Allah“Dan langit itu Kami bangun dengan kekuasaan (Kami)dan sesungguhnya Kami benar-benar meluaskannya. Dan bumi itu kami hamparkan; maka sebaik yang menghamparkan (adalah Kami).” (Surah Al-Zariyat: 47-48).

Apabila kita memperhatikan ketelitian yang tiada bandingnya dalam berbagai aturan yang telah ditetapkan oleh Allah untuk matahari, bumi dan bulan; iaitu jaraknya, kecepatannya, keseimbangannya, peredarannya, dan ukurannya yang semuanya memudahkan kehidupan di muka bumi, sehingga kita dapat menghirup udara yang sesuai dan dapat mengetahui bilangan tahun. Maka Maha Suci Allah yang telah menciptakan segala sesuatu dan menentukan ukuran-ukurannya.

Author: milkyway27

Aku adalah seorang insan yang hanya mengharapkan keredhaan Allah di dalam mengharungi kehidupan dunia yang sementara ini. Namun aku menyedari bahawa untuk mendapat kasih dan rahmah Allah itu memerlukan pengorbanan yang tinggi yang datang dari hati nurani yang ikhlas yang beribadat semata-mata kerana Allah, Rabbul 'Alamin.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s